Paieška Liepto galas artyn. Kas toliau?

Liepto galas artyn. Kas toliau?

Zenonas BUTKEVIČIUS

 

Kas stebi „Formulės-1“ lenktynes, tas turbūt išgirdo, kad kvalifikacijose nebereikės tuščiai deginti benzino. Mat lenktynių rengėjai tuo būdu nutarė prisijungti prie ekologiškojo energijos taupymo judėjimo.

Mes, matyt, kol kas judėsime kaip judėję - kaime iki lauko tualeto - irgi automobiliu. Nebekalbant apie 100 metrų iki miesto parduotuvės...

Bet katino dienos anksčiau ar vėliau baigsis. Benzino, dujų kainos atves į protą, ir švaistūniškas gyvenimas privers skaičiuoti. Tie, kurie galės neskaičiuoti - turtingieji, - bus priversti elgtis šiek tiek santūriau, nes tuščiai deginti benziną ar dujas bus labai labai nebemadinga, net pasakyčiau - nekultūringa.

Stambiausios pasaulio mokslo pajėgos sutelktos alternatyvios energijos paieškoms. Kol kas populiariausi hibridiniai - pusiau vidaus degimo, pusiau elektros akumuliatorių varomi automobiliai. Bet jie vis dar brangūs.

Tačiau labai daug pastangų dedama, kad varytų tik akumuliatoriai. Toyota ir General Motors sukurti akumuliatoriniai automobiliai jau sugebėdavo nuvažiuoti net 200 kilometrų, bet vėliau reikėdavo daryti nuo 5 iki 8 valandų pertrauką. Mat per tiek laiko akumuliatoriai iš naujo pasikraudavo. Negana šito - oro temperatūrai nukritus iki nulio, akumuliatorių efektyvumas sumažėdavo maždaug trečdaliu.

Antroji karta turėtų būti daug geresnė. Nuvažiuoti galima net 400 kilometrų, o iš naujo pasikrauti pavyksta jau vos per tris keturias valandas. Žodžiu, lygiai tiek, kiek niekur labai neskubančiam žmogui užtektų ir papietauti, ir valandėlę nusnūsti. O gal jau būtų pasiektas kelionės tikslas. Šio naujo modelio automobilio akumuliatorius susideda iš 7000 ličio baterijų, o sveria beveik pusę tonos.

Dar efektyvesnį elektromobilį sukonstravo viena nedidukė Londono firma. Pranešama, kad jo baterijas iš naujo pakrauti trunka tik 10 minučių. Teisybė, automobilio kaina didesnė - beveik 800 tūkstančių litų.

Visi tie elektromobiliai - dar tik eksperimentiniai. O eksperimentai labai daug kainuoja. Antai kol T.Edisonas 1879 metais sukūrė tokį niekaliuką (mūsų akimis žiūrint), kaip kaitinamoji elektros lemputė, į bandymus sukišo krūvą pinigų. Taigi gal atpigs ir elektromobiliai.

Bet tada atsiras naujų klausimų. Akumuliatoriai anksčiau ar vėliau susidėvi. O jie - ir svarbiausios, ir brangiausios tokių automobilių dalys. Sakykim, amžius bus ilgesis nei dabartinių. Kiek energijos prireiks iš naujo perdirbti ar utilizuoti tuos šimtus milijonų milžiniškų agregatų? Kiek jie kainuos vartotojams? Juk visi žinome - kompiuterio, tai yra tos metalinės dėžės kaina, - tik pradinis įnašas į vėliau niekad nesibaigiančią įmokų virtinę.

Kitas klausimas - ir kur gauti elektros energijos, kai prie pasaulinio tinklo prisijungs šimtai milijonų, o gal net milijardai automobilių? Iškastinės energijos gal nebebus, o atsinaujinančios neužteks. Vadinasi, vėl viena išeitis - atominės elektrinės. Bet urano ištekliai irgi senka...

Vis dažniau kas tingi kas netingi kalba apie stebuklingąjį vandenilinį kurą. Deja, kol kas tikrai efektyviai jį galime panaudoti tik susprogdinę termobranduolinę bombą. Beveik visą gamtinį vandenilį sudaro lengvasis, bet jį „pasigauti“ galime tik junginiuose. Daugiausia - vandenyje (11 proc.). Atrodytų, prakošei - ir še tau, paruoštas kuras. Bet vandens skaidymo reakcijai vėl reikia elektros energijos. Deginti mazutą ar dujas, kad gautum elektrą, naudoti elektrą, kad gautum vandenilį, vėl deginti vandenilį, kad gautum elektrą - na, tikrai kvailio darbas... Vadinasi, išeitis - atominės elektrinės... Ultra-žalieji turėtų užspringti, tokią loginę tąsą perskaitę... Bet, brangieji, prisipažinkite - ant arkliukų nesėsite, vis taikysite važinėti automobiliukais, taigi kad ir spjaudydamiesi būsite priversti draugauti su savo didžiausiais priešais. O kad būtų linksmiau gyventi - priminsiu: vien Kinija per dvylika metų žada pastatyti 32 atomines elektrines. Ir tai - tik pradžia; mat iki šiol veikė vos devynios. O kur dar Indija ir kitos besivystančios šalys su milijardais gyventojų, kurie nori gyventi taip, kaip mes?

Žodžiu, elektromobiliai gal ir bus pereinamasis variantas. Ką žinai, kokių genialių idėjų ateis išradėjams? Bet ateityje, matyt, energijos banku virs vandenilis. Žinoma, sprogsta kaip pasiutęs, tai tau ne koks dujų balionas. Didžiausi pasaulio automobilių gamintojai intensyviai rengia sau naują rinką ir negailėdami kiša milijardus dolerių. Tačiau didžiausia viltis, žinoma, Šiaulių universitetas - neseniai vietinis išradėjas visuomenei pristatė jo paties sukurtą vandeniliu varomą automobilį. O ką žinai? Rubikas kažkada pats prisipažino, jog jo kubo idėja kilo gulint lovoje... Taigi gal nereikia nė milžiniškų laboratorijų, nė milijardų?

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"