Paieška Mitai ir tiesa apie daržovių naudą

Mitai ir tiesa apie daržovių naudą

 

Ateina tas metas, kai vietoj savo tėvynėje išaugintų gamtos gėrybių mes vis dažniau pasilepiname iš šiltųjų kraštų atvykusiomis. Įsižiūrėkime atidžiau į kai kurias iš jų.

 

“Negeležiniai” granatai

 

„Kiekvieną rudenį tarp savo pacientų mes sutinkame tokių, kurie dideliais kiekiais šveičia granatus, - pasakoja gydytojai. – Žmonės įsitikinę, jog šiuose vaisiuose daug geležies, padėsiančios jiems pakelti hemoglobino lygį ir susidoroti su anemija. Ši klaidinga nuomonė yra greičiausiai susijusi su “kruvina” granato spalva ir gyvuoja nuo tų laikų, kai “panašų gydydavo panašiu”.

Kaip bebūtų gaila, realybėje geležies šie vaisiai turi labai nedaug. Prisirpusiame vaisiuje – viso labo 0,2-0,3 mg. Vadinasi, norint gauti geležies dienos normą, reikėtų suvalgyti nuo 40 iki 70 granatų. 

Tačiau neskubėkime nusivilti. Granate esama kitų naudingų mūsų organizmui medžiagų. Tokių, tarkim, kaip polifenoliai, kurių neįmanoma surasti kitose gamtos gėrybėse. Italų ir amerikiečių mokslininkai, dirbę kartu, įrodė, jog polifenoliai turi tiesioginės įtakos keleto genų darbui. Genus, padedančius vystytis aterosklerozei, granatas pristabdo. O naudingus genus, reguliuojančius azoto oksido gamybą, stimuliuoja. Šito dėka, granatas geriau už kitus vaisius saugo kraujagysles nuo aterosklerozinių plokštelių, užkerta kelią infarktų, insultų ir… impotencijos vystymuisi.  

Ši pagrindinė vyriška liga yra taip pat kraujagyslinė, o granatų poveikis labai panašus į viagrą, kuri taip pat padidina azoto oksido kiekį kraujagyslių sienelėse. Šiuo požiūriu granatas pralenkia kitus produktus, lygiai taip pat turinčius poveikį vyrams, - raudonąjį vyną ir žaliąją arbatą. Be to, granate dar esama medžiagų, užkertančių kelią prostatos vėžio atsiradimui, o jeigu jau jis yra – stabdo jo vystymąsi. Moteris jis saugos nuo krūtų vėžio.

Naudingi ne tik granato vaisiai, bet ir sultys. Tik gaila, kad Lietuvoje parduodamos beveik visada pasaldintos sultys, dar atskiestos vandeniu.

 

Riebalų nedeginantys ananasai

 

Nemaža žmonių, norinčių numesti svorį, priverčia save valgyti daug ananasų, mat yra įsitikinę, kad į jų sudėtį įeinantis bromelaino fermentas skaido poodinius riebalus. Tikrai didelis apsirikimas! Pirma, bromelaino fermento ananasuose, galima sakyti, nesama, jį kur kas lengviau aptikti papajų vaisiuose. Antra, bromelainas skaldo baltymus ir jokio ryšio su riebalais neturi!  Numesti svorį greičiau padėtų kiti egzotiški vaisiai. Kalifornijos mokslininkai atliko eksperimentą su šimtu storulių. Trečdaliui jų skyrė greipfrutų dietą – prieš pusryčius, pietus ir vakarienę jie suvalgydavo po puselę greipfruto. Kitai “bandomųjų triušių” daliai buvo liepiama triskart prieš valgį išgerti po stiklinę greipfrutų sulčių, na, o kontrolinė grupė buvo maitinama lygiai taip pat, tik jau be šio tropinio vaisiaus. Po trijų mėnesių greipfruto valgytojai vidutiniškai numetė 1,6 kg, sulčių gėrikai – 1,5 kg, o likusiųjų svoris išliko toks pats. Tokį efektą mokslininkai paaiškino greipfruto sugebėjimu sumažinti kraujyje insulino lygį. Tai ne tik padeda numesti svorį, bet dar ir apsaugo nuo cukrinio diabeto.

Bet norisi iškart perspėti moteris, jau pasirengusias bėgti į parduotuvę pirkti greipfrutų. Neskubėkite. Visai neseniai “Britų vėžio žurnale” buvo išspausdinti tiesiog šokiruojantys vieno tyrimo rezultatai, atlikti vienu metu Pietų Kalifornijos ir Havajų universitetų mokslininkų. Moterims, per dieną suvalgančioms po ketvirtį greipfruto, krutų vėžio vystymosi galimybė padidėja 30 procentų. Greipfrute aptikta medžiagos, kuri blokuoja fermentą, suardantį moteriškus hormonus. Nuramina tik toks faktas: šiame tyrime dalyvavo vyresnės kaip 50 metų amžiaus moterys, kurioms jau prasidėjo menopauzė. Gal jaunesnėms dailiosios lyties atstovėms ši rizika bus kur kas mažesnė – jau taip surėdytas moters organizmas.

Šis vaisius naudingas tuo, jog užkerta kelią skrandžio opų susidarymui ir padeda joms užgyti. Keista – rūgštus ir, atrodytų, virškinimo sistemai agresyvokas vaisius ne tik nėra  draustinas “skrandininkams”, bet dar ir naudingas. Jogailos universiteto (Lenkija) mokslininkai išsiaiškino, jog šio rūgštaus vaisiaus ekstraktas du kartus sumažina skrandžio išskiriamos rūgšties gamybą ir pristabdo vystymąsi bakterijų, padedančių plėtotis opai. Suprantama, vaistų jis nepakeis, tačiau rudens–pavasario sezonu, kai skrandžio opos paaštrėja, profilaktikai greipfrutų reikėtų valgyti vieną kartą per 2-3 dienas.

Pomidorai – idealus valgis mineralinių medžiagų papildymui. Vienoje stiklinėje pomidorų sulčių yra pusė paros vitamino C normos. Ypatingos medžiagos – likopeno – dėka pomidorai yra stiprus antioksidantas. Taigi pačių daržovių ir jų sulčių vartojimas padeda sumažinti širdies-kraujagyslių kraujotakos sistemos ligų riziką, palengvina plaučių, skrandžio ir kasos veiklą, užkerta kelią glaukomos atsiradimui. Pomidoruose esama serotonino, vadinamo “laimės hormonu”, taigi stiklinė pomidorų sulčių pakelia nuotaiką, o stresinėse situacijose veikia kaip antidepresantas. Kasdieninis pomidorų vartojimas sumažina piktybinių darinių susidarymo riziką.

Tačiau pomidorus rizikinga vartoti žmonėms, kurių skrandžio rūgštingumas didelis ir kurie turi opų. Pomidorų reikėtų vartoti mažiau sergant podagra, sąnarių ir kai kuriomis inkstų ligomis.

 

Parengė Ramunė TOLVAIŠYTĖ

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"