Paieška Kaip pirmokai ir penktokai atliekas rūšiuoti mokėsi...

Verta!

Kaip pirmokai ir penktokai atliekas rūšiuoti mokėsi...

Aurelija DIRGINČIENĖ, Sigita Jakubauskaitė-BŪTAUTIENĖ

Šiaulių „Juventos“ mokykla

 

Klimato kaita, užterštumas, miestai, virstantys šiukšlynais, sąvartynai miškuose ir parkuose – tai tampa mūsų kasdienybe. Vaikai apie tai išgirsta jau darželyje. O mokykloje nutarėme mokytis rūšiuoti ir būti sąmoningais piliečiais – juk dalyvaujame „Ekologinės abėcėlės“ konkurse, įsijungėme į projekto „Klimato kaita ir aš“ veiklą. Susipažinome su spalvotais konteineriais. Gražūs, ryškūs, net apėjom iš visų pusių – jie juk stovi visai netoli mokyklos, už studentų bendrabučio, kitoje gatvės pusėje.

„O kodėl mokykloje tokių nėra?“ – toks klausimas kilo ne vienam pirmokui.

Mokykloje klasėse ir koridoriuose stovi šiukšlių dėžės ir didžiulė talpa elektroninėms atliekoms. Su šia didžiule statine vaikai jau neblogai pažįstami - iš namų atneša naudotus elementus, senus telefonus ir jų baterijų kroviklius. Kilo labai daug ginčų dėl spalvotųjų konteinerių. Štai Gintarė pareiškė, kad jos gatvėje tokių nėra, o yra tik labai netvarkingi kaimynai. Tad mergaitės šeima, dažnai neapsikentus, renka šiukšles savo gatvėje. Vaikai, gyvenantys privačiuose namuose, teigė, kad jie turi tik po vieną konteineriuką, nes turėti kelis yra labai brangu. Atsirado ir tokių, kurie pastebėjo, kad išvežančios iš kiemų šiukšles mašinos, visų spalvotųjų konteinerį turinį sukrato į vieną ir tą pačią talpą.

Nutarėme atlikti eksperimentą – tiesiog vieną savaitėlę kantriai rūšiuoti pagal visas taisykles:

* Į popieriui skirtą konteinerį mesti švarų popierių, laikraščius, žurnalus, pakavimo popierių, kartonines dėžes, gėrimų pakuotes „tetrapakus“ ir jokiu būdu nemesti tapetų, servetėlių, popierinių nosinių, pakelių nuo traškučių, riebalais sutepto popieriaus.

* Į stiklo konteinerius mesti butelius, stiklainius, stiklo duženas ir nemesti elektros lempučių, veidrodžių, keramikos šiukšlių.

* Į plastikui skirtą konteinerį mesti plastikinius PET butelius, polietileno plėvelę, žaislus ir nemesti riebalais užterštų indelių nuo jogurto, margarino, grietinės.

Sutarėm, kad savo sėkmes ir nesėkmes žymėsime anketoje, skaičiuosime butelius, indelius, dėžutes ir pakviesime visą šeimą dalyvauti mūsų mokymuose.

Anketą sudarė gamtos mokytoja Sigita Jakubauskaitė-Būtautienė. Tyrime dalyvavo ir penktosios klasės.

Kokias atliekas nusprendei rūšiuoti, ar įtraukei šeimos narius, kokie tavo eksperimento rezultatai, su kokiomis problemomis susidūrei, kokių atliekų susikaupė daugiausiai, ar patiko eksperimentas, kaip manai, ar jis reikalingas, ar norėtum toliau rūšiuoti atliekas namuose?

Tai anketos klausimai. Vaikai visą savaitę pildė dienoraštį – kiekvieną dieną stebėjo ir aprašė, kaip sekėsi kartu su šeimos nariais rūšiuoti atliekas.

Dauguma pirmokų rūšiavo stiklą, popierių, plastiką. Kadangi pirmokai dar maži, tai, pildant anketą, talkino tėveliai bei vyresnieji broliai, sesės.

„Stengsimės rūšiuoti ir ateityje, nes rūpi, kokioje aplinkoje gyvename ir kokią žemę paliksime savo vaikams“, „Kol neatsiras rūšiavimo konteinerių, rūšiuoti atliekas bus beprasmiška. Prisijungtume mielai, seniai apie tai galvojame“, „Atliekų rūšiavimas yra būtinas. Mes ir toliau rūšiuosime atliekas. Plastiko atliekas jau rūšiavome ir prieš eksperimentą“ – tai tik keletas ištraukų iš pirmokų anketų.

Tokį pat eksperimentą atliko ir penktokai, vadovaujami mokytojos Sigitos Jakubauskaitės–Būtautienės savaitę rūšiavo atliekas, stebėjo bei fiksavo.

Mokinių reakcija buvo labai įvairi: vieni su entuziazmu įsitraukė į veiklą, kiti liko jai abejingi, treti buvo net pasipiktinę, kad teks atlikti tokią užduotį – juk reikės kažką veikti! Analogiška reakcija buvo ir penktokų tėvų – vieni (o tai didžioji tėvų dalis) palaikė ir padėjo savo atžaloms atlikti užduotį, kiti ją ignoravo ir neprisidėjo prie rūšiavimo.

 

Pagrindinės penktokų išvados:

* Rūšiavimas yra naudingas žmogui ir gamtai, o, be to, tai nesudėtingas darbas;

* Rūšiavimas neatima daugiau laiko ir jėgų nei įprastas šiukšlių rūšiavimo būdas;

* Rūšiuoti yra smagu!

* Problema – mieste dar nėra pakankamai rūšiavimui skirtų konteinerių, todėl net ir norint, ne visada galima, o ir verta, rūšiuoti, nes, vienaip ar kitaip, viskas keliauja į bendrą konteinerį ir sąvartyną.

Tačiau tik nuo mūsų pačių priklauso Ateitis. Ryžkis ir pradėk! Tai bus visai nebloga pradžia, paskatink draugus ir kaimynus vartoti atsakingai ir rūšiuoti. Būdami aplinkai palankiais vartotojais išsaugosite gražią ir švarią gamtą vaikams!

 

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"