Paieška Ypatingos paskirties vitaminai

Ypatingos paskirties vitaminai

 

Kodėl būtent šitaip tituluojami B grupės vitaminai? Ogi todėl, kad jų trūkumą ypač pajaučiame žiemos pabaigoje ir pavasario pradžioje. Pasidarome nervingi, dažnai susierzinantys, vis labiau imame jausti nuovargį… Viso šito pakanka, kad suprastume, jog B grupės vitaminai visiems mums tiesiog pirma gyvenimiškoji būtinybė.

*   *   *

Kuris gi iš mūsų nebandė laikytis vienos iš labiausiai paplitusių rekomendacijų – valgyti kuo daugiau daržovių ir vaisių? Bet kai patiems atkakliausiems tokio valgymo šalininkams aiškiai pasireiškia B grupės vitaminų trūkumo požymiai, imama gūžčioti pečiais – kaipgi taip, juk aš ištisus metus kilogramais kertu augalinį maistą? Štai čia ir slypi paslaptis: pasirodo, B grupės vitaminų esama visai ne obuoliuose ir morkose, o jautienoje ir kiaulienoje, kepenyse, žuvyje, piene, varškėje, sūryje, rupaus malimo duonoje, daigintuose kviečiuose, o štai iš augalinio pasaulio atstovų B grupės vitaminais gali pasigirti tik burokai, ridikėliai, česnakai ir svogūnai. Tiesa, atskirų šios grupės atstovų galima aptikti ir  bananuose (B6), riešutuose (B1, B2 ir B5), abrikosuose (B2) ir arbūzuose (B5). Todėl, griežtieji vegetarai ir vaisių-daržovių dietų mėgėjai, būkite atsargūs – B grupės vitaminų trūkumą teks reguliariai kompensuoti.

 

Nepakeičiamųjų komanda

 

Pradėsime nuo to, kad vitamino B dėka gimė pati „vitamino“ sąvoka – 1912 metais lenkų mokslininkas Kazimieras Fukas iš ryžių sėlenų išskyrė medžiagą, jo paties pavadintą vitaminu ir vėliau priskirtą būtent B grupei. B grupės vitaminai (B1 – tiaminas, B2 – riboflavinas, B3 – nikotininė rūgštis, B5 – pantoteninė rūgštis, B6 – piridoksinas ir B12 – kobalaminas) įeina į 13 pagrindinių vitaminų sudėtį, be kurių žmogus negali egzistuoti. Jūs pasakysite, jeigu egzistuojame, vadinasi, mūsų organizme šių vitaminų užtenka! Tačiau kasdienybėje su vitamino B trūkumu mes susiduriame visą gyvenimą. Štai kodėl būtina žinoti kiekvieno iš šios nepakeičiamųjų komandos trūkumo požymius.

 

Atsakinga už grožį

 

B grupės vitaminai turi įtakos ne tik mūsų nuotaikai, darbingumui ir bendrajai organizmo būklei. Dažniausiai jų trūkumas tuoj pat atsispindi išvaizdoje: veide atsiranda raudonų pleiskanojančių dėmių, lūpų kampučiuose - skausmingų įtrūkimų, ima lūžinėti plaukai ir nagai…

Įtraukite į racioną produktų, turinčių B grupės vitaminų, ir rezultatų ilgai laukti neteks. Šiuo atveju nereikėtų pasikliauti vien brangia kosmetika – ji problemos neišspręs. Šampūnas ar balzamas plaukų nesustiprins ir „neišblizgins“. Nuo B grupės vitaminų mūsų išvaizda priklauso ne mažiau, negu nuo kosmetologų mėgstamų A, C ir E grupės vitaminų, kurių paprastai pridedama į veidui, skirtus kremus. Kadangi vitaminas B nenaudojamas kaip išorinė priemonė, todėl tik tas, ką mes valgome, gali mums suteikti gerą nuotaiką, dvasios žvalumą, akių blizgesį, gražius plaukus, nagus ir odą.  Šiuose teiginiuose nieko nepagražinta. Reikalingi įrodymai? Prašau!

 

B grupės vitaminų čempionai

 

Tais atvejais, kai reikia skubiai likviduoti kokio nors šios grupės vitamino deficitą, reikia pasinaudoti duomenimis apie tuos produktus, kuriuose šių vitaminų esama itin daug.

* 150 g liesos kiaulienos patenkina B1 vitamino paros poreikį - net 75-80 procentų.

* 100-150 g kepenų (kiaulienos, jautienos) visiškai „padengia“ B2 ir B5 vitaminų paros normą.

* 100-150 g veršienos ar paukštienos kepenų turi B12 vitamino paros dozę.

Vitamininis nepakankamumas yra galimas visų B grupės vitaminų atžvilgiu, išskyrus B5 vitaminą, mat jo esama  beveik visuose tiek gyvulinės, tiek augalinės kilmės produktuose.

 

Balsuojame visu sąrašu

 

Visi B grupės vitaminai yra išleidžiami vaistų pavidalu, ir tokiomis dozėmis, kurios daug kartų viršija sveiko žmogaus paros poreikį (tuomet šiuos preparatus skiria gydytojas). Vien tik sąrašas problemų, kurioms esant, padeda reikšmingos šios grupės vitaminų dozės, skamba gana įtikinamai.

Kaip gydymo priemonė B grupės vitaminai naudojami pirmiausia didelių avitaminozių atvejais, lydimais charakteringų simptomų (B2 – sergant konjunktyvitu, B12 – anemija ir t.t.), o taip pat esant sunkiems infekciniams susirgimams, dermatitams, egzemoms, po operacijų, sutrikus plaukų augimui, skrandžio ir žarnyno veiklai, pasireiškus cukriniam diabetui, hepatitui, radikulitui. Kai kurie vitaminai yra itin efektyvūs sergant bronchine astma (B5, B12), miokardo distrofija (B1, B5), ilgai negyjant žaizdoms (B2, B3, B5), esant pirmosios nėštumo pusės toksikozei (B2, B6), kraujavimams iš gimdos (B3). Tačiau vitaminų skyrimas tokiose situacijose privalo būti suderintas su gydytoju, kadangi atskiri B grupės vitaminai gali tapti ir alerginių reakcijų sukėlėjais.  

 

Pagrindinės B grupės vitaminų trūkumo priežastys

 

* Esant stresui, vitamino B1 poreikis padidėja 10 kartų, o vitaminų B2, B5, B6 – 5 kartus. Visa tai susiję su medžiagų apykaitos procesų sustiprėjimu;

* Sergant gastritu, kolitu, skrandžio opa sutrinka paties organizmo mikrofloros atliekami vitaminų sintezės procesai;

* Padidėjus ar sumažėjus skydliaukės funkcijai, išauga vitamino B2 poreikis;

* Gydantis antibiotikais, ypač tetraciklininio pobūdžio, vartojant antidepresantus;

* Esant žemam skrandžio sulčių rūgštingumui itin padidėja vitamino B3 poreikis;

* Vartojant priešnėštumines hormonines priemones, reikėtų vartoti daugiau vitamino B2;

* Būnant nėštumo būklėje;

* Turint intensyvius fizinius krūvius;

* Nepilnavertiškai maitinantis.

 

Parengė Ramunė TOLVAIŠYTĖ

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"