Paieška Septyni žingsniai stipraus imuniteto link

Septyni žingsniai stipraus imuniteto link

 

Pirmasis žingsnis: kovokite su stresais 

 

Stresai – pagrindinis mūsų imuniteto priešas. Žmogaus stresinę būseną lydi specifiniai fiziologiniai pokyčiai: pakyla kraujospūdis, pradeda tankiai plakti širdis, išpila prakaitas, padažnėja kvėpavimas. Nedidelės stresinės situacijos nepakenkia žmogui tik tokiu atveju, jeigu organizmas prie jų prisitaiko. Kai tik stresinė būklė užsitęsia arba perauga į depresiją, tuoj pat įsijungia griaunamieji mechanizmai, veikiantys įvairius organus. Pirmiausia pradedate dažniau sirgti respiracinėmis–virusinėmis infekcijomis ir gripu, kyla grėsmė atsirasti išeminei širdies ligai, hipertonijai, gastritui, alerginėms reakcijoms, medžiagų apykaitos sutrikimams.

Ką daryti?

* Pats paprasčiausias būdas išeiti iš stresinės situacijos – pakeisti požiūrį į ją. Norint tai pasiekti, kartais reikalinga psichologo konsultacija arba paprasčiausias atsiradusios problemos apsvarstymas su kitu žmogumi.

* Dar vienas išsigelbėjimo būdas – reikiamas fizinis krūvis. Esant ne itin intensyviam stresui, būtina imtis fizinių pratimų – du kartus per savaitę po 1–2 valandas.

* Nuo streso neblogai padeda išsivaduoti paprasčiausia relaksacija. Bet koks raumenų atpalaidavimas pastebimai sumažina nerimo jausmą. Karšta vonia, sauna, lengvas masažas – būtini kovos prieš stresą elementai.

 

Antrasis žingsnis: mokykitės mylėti

 

Teigiamos emocijos, tokios kaip meilė, vaidina ne paskutinį vaidmenį imuniteto stiprinimo procese. Imunoglobulino lygis tų žmonių, kurie palaiko švelnius santykius su savo partneriais, padidėja beveik tris kartus. Taip pat efektyvūs yra šilti santykiai tarp tėvų ir vaikų.

Ką daryti?

* Niekada neatsisakinėkite nuo susitikimų su draugais. Linksmas laiko leidimas labai sustiprins jūsų imunitetą.

*  Savo pačių sveikatos labui niekada neatidėliokite intymaus artumo iki geresnių laikų. Juk apetitas ateina bevalgant.

* Laikykitės įpročio reguliariai pasivaikščioti su šeima, nežiūrint didelio užimtumo.

 

Trečiasis žingsnis: taisyklingai maitinkitės

 

Šaltuoju metu laiku mus vis labiau traukia valgyti riebesnį maistą ir būtinai ką nors saldaus, nors sunkus maistas ir labai apkrauna virškinimo sistemą.

Ką daryti?

* Valgykite ne mažiau kaip triskart per dieną, ir jokiu būdu neužmirškite šiltos sriubos.

* Maistas turi būti įvairus. Kuo įvairesnis meniu, tuo platesnį mikroelementų ir vitaminų spektrą gauna organizmas.

* Daugiau vartokite pieno ir sojos produktų. Juose esama daug baltymų, reikalingų apsauginių antikūnų ir serotonino (hormono, atsakingo už gerą nuotaiką) gamybai.

* Pasistenkite į savo racioną įtraukti kuo daugiau daržovių, turinčių vitamino C (tokių, kaip įvairių rūšių kopūstai ir citrusiniai vaisiai).

* Jokiu būdu neužmirškite polivitaminų komplekso. Šaltuoju metų laiku be jų nereikėtų išsiversti nei dienos.

 

Ketvirtasis žingsnis: gerai išsimiegokite  

 

Nuolat neišsimiegant, išsivysto chroniško nuovargio simptomas – silpnumas, mieguistumas, susierzinimas, depresija. O ši būsena labai susilpnina imunitetą.

Ką daryti?

* Miegoti būtina 7–9 valandas per parą, priklausomai nuo organizmo poreikių.

* Geriausia atsigulti ir nubusti tuo pačiu laiku.

* Miegokite gerai išvėdintoje patalpoje.

* Lovoje neskaitykite darbinių dokumentų. Šis baldas – miegui ir mylėjimuisi!

 

Penktasis žingsnis: judėkite

 

Judėjimas ir deguonis suaktyvina medžiagų apykaitos procesus organizme, o taip pat imuninės sistemos veiklą. Tam pakanka viso labo pusvalandį pasivaikščioti gryname ore – ir imuninių ląstelių kiekis žymiai padidės, taigi sustiprės ir organizmo pasipriešinimas įvairiems susirgimams.

Ką daryti?

* Judėkite gal ne taip intensyviai, kaip šiltesniuoju metu, tačiau reguliariai.

* Įprastinė rytinė gimnastika, pratimai su velotreniruokliu ir kiti pratimai, kuriuos galima atlikti namuose, padės išsaugoti gerą fizinę formą ir palaikyti imunitetą.

* Kasdien būtina nueiti ne mažiau kaip tris kilometrus.

 

Šeštasis žingsnis: šalin žalingus įpročius!

 

Jeigu išties nusprendėte rimčiau rūpintis savo sveikata, laikotės specialios dietos ir pakankamo fizinio krūvio, tačiau rūkote ir smarkiai vartojate alkoholį, visi jūsų veiksmai, skirti sveikatai sustiprinti, bus visiškai beprasmiški.

Ką daryti?

* Net nedidelė alkoholio dozė atitraukia organizmą nuo svarbių reikalų – apsisaugoti nuo žalingų virusų ir mikrobų. Be to, alkoholiui perdirbti reikalingi nemaži vitaminų ir mikroelementų kiekiai, kurie šiaip jau būtini normaliai organizmo gyvybinei veiklai palaikyti. Kartais alkoholis gali sukelti diarėją, kurios metu iš organizmo pasišalina kalis, kalcis ir magnis.

* Dažniausiai alkoholį mes vartojame stresinėse situacijose. Deja, geriau paieškoti kitų kovos prieš stresus būdų.

* Ne mažiau kenksmingas ir nikotinas. Atsisakius cigarečių, organizmas visiškai atsistato per 30 dienų.

 

Septintasis žingsnis: kovokite prieš virusus

 

Šaltesniu metų laiku virusai ir bakterijos jaučiasi laisvai – ypač perpildytame visuomeniniame transporte, kuriame drėgna ir šilta. Tai – idealios sąlygos infekcijoms plisti. Į mūsų organizmą bakterijos patenka per kvėpavimo takus. Bet kuris, net ir pats menkiausias persišaldymas, gali ilgam laikui pakirsti imunitetą, todėl geriau būtų, jeigu pasistengtume išvengti susirgimų, negu vėliau ilgai juos gydytume.

Ką daryti?

* Stengtis laikytis kuo atokiau nuo didesnių žmonių susibūrimo vietų – tai tikri infekcijų veislynai.

* Reguliariai vėdinti patalpas. Deguonis suaktyvina imuninę sistemą, o šviežio oro srautas neleidžia ligos sukėlėjams susikaupti vienoje vietoje. Be to, vėdinant susidaro nepalankios sąlygos virusams ir bakterijoms daugintis, jų koncentracija ir gyvybingumas smarkiai sumažėja, ir organizmas greičiau juos sunaikina be žalos sveikatai.

* Patalpoje stenkitės palaikyti normalią temperatūrą. Bet kurios apšildomos patalpos oras džiovina gleivinę, taigi ryškiai sumažėja jos apsauginės savybės, o tai reiškia, jog virusai gali laisvai patekti į organizmą.

* Būkite atsargūs su kondicionieriais. Jie silpnina imunitetą. Negaudamas pagal sezoną būtino erzinančio temperatūrinio poveikio, organizmas negali kompensuoti temperatūros pokyčių gatvėje ir lauke.

 

Dar keletas dalykų, kuriuos jums būtina žinoti

 

* Vaistinėse šiuo metu yra gausu imuninę sistemą stiprinančių preparatų. Tačiau jie paprastai nenaudojami kaip savarankiški vaistai, o tik komplekse su kitomis priemonėmis nuo konkrečios ligos.

* Žiemą pravartu vartoti prieskonius, pasižyminčius antibakterinėmis savybėmis ir apsaugančius nuo įvairių negalavimų. Štai anyžiai gina organizmą nuo gripo, imbieras stimuliuoja virškinimą, kardamonas, ypač šviežias, sutrintas grūstuvėje, padeda pašalinti silpnumą ir nuovargį. Žvalumo suteikia ir nervinės įtampos atsikratyti padeda muskato riešutas, savo dezinfekuojančiomis ir skausmą mažinančiomis savybėmis nuo seno žinomi gvazdikėliai, na, o sunkumo skrandyje padeda atsikratyti kmynai.

* Suprantama, ant jūsų stalo kasdien turi gulėti vitaminų kompleksas – be jų vartojimo neapsieikite nei dienos.

 

Parengė Kostas JANKUS

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"