Paieška Atremkite atakas, vitaminai!

Atremkite atakas, vitaminai!

 

Mes vėl - apie vitaminus. O ką daryti, jeigu artėja šaltasis metų laikas, ir jie taps supersvarbūs kiekvieno iš mūsų organizmui. Juo labiau, kad vitaminų pasiūla kasmet vis plečiasi, tiktai mes ne visada apie naujoves žinome...

 

Ir deficitas, ir perteklius silpnina imunitetą

 

Problemų su vitaminais ir mikroelementais viso labo trys: jų visiškas nebuvimas, deficitas ir perteklius. Avitaminozė, tai yra praktiškai absoliutus jų stygius organizme, - mūsų platumoms praktiškai neįmanomas dalykas, ji dažniausiai juntama Šiaurėje. Tenykščiai žmonės gerdavo ir geria nuovirą iš spyglių, vasarą tradiciškai maitinasi tekšėmis, šitokiu būdu mėgindami nors kažkiek kompensuoti vitamino C stygių žiemos mėnesiais. Šiauriečiai nuo senovės žinojo, kaip kovoti su skorbutu, o štai žmogus, patekęs į Šiaurę iš vidutinių platumų, greit suserga, nusilpsta, sutrinka jo medžiagų apykaita. Jeigu Arkties tyrinėtojo Sedovo atsargose būtų buvę vitamino C, jis tikrai nebūtų numiręs nuo išsekimo.

Mūsų platumoms aktualesnis yra kai kurių vitaminų deficitas – hipovitaminozė. Nuo jos kenčia apie 85 procentai tėvynainių. Vitaminų ir mineralinių medžiagų stygiaus priežastis – nesubalansuotoje mityboje, gausiame ne itin kokybiškų, konservuotų produktų vartojime, aplinkos užterštume.  

Bet pavojingesnis, kaip bebūtų keista, yra vitaminų perteklius (hipervitaminozė): prieš jų stygių mes dar turime apsauginius mechanizmus, kuriam laikui pakanka ir asmeninių organizmo resursų. O štai „lazdos perlenkimas“ gali turėti tikrai nepageidautinų pasekmių. Juk organizmo reakcijos turi vykti su atitinkamu, ne mūsų pačių sugalvotu spartumu: pernelyg jas sustiprinę, sukelsime disbalansą. Tai – kaip narkotikas – iš pradžių dopingas, paskui nuosmūkis... Todėl, vartodami vitaminus, turime griežtai sekti instrukcijas.

Ir deficitas, ir perteklius silpnina imunitetą, o tai ypač svarbu šaltuoju laiku. Jeigu dirbtinai nepalaikysime organizmo, iš peršalimo ligų neišsikapstysime. Su imunitetu juokauti negalima. Jis, beje, silpsta ne tik nuo infekcijų, bet ir nuo streso. Pavyzdžiui, dėl pastovios įtampos žmogaus oda gali pasidengti inkštirais. Tai sukels tikrą nemalonių emocijų šleifą, prasidės grandininė reakcija. Čia vėlgi išgelbės vitaminai.

 

Ir miestiečiams, ir kaimiečiams

 

Kaimo arba, sakykim taip, užmiesčio gyventojas žalingų aplinkos veiksnių, žinoma, patiria mažiau: ten ir oras švaresnis, ir stresų mažiau, ir judėjimo daugiau. Bet tai visiškai nereiškia, jog jam nereikalingi papildomi vitaminai ir mikroelementai. Pirma, dabar mažai kas maitinasi tik savojo daržo ir sodo gėrybėmis, antra, jeigu ir būtų taip, prasta ekologija įneša atitinkamų korektyvų į produktų sudėtį. O trečia, žiemai paruošti konservai į pavasarį netenka savo naudingųjų savybių: vitaminai ilgai neišsilaiko. Todėl dirbtinai padėti organizmui turi ne tik miesto, bet ir kaimo gyventojai. Apskritai pagelbėti savo kūnui privalo kiekvienas sveikas žmogus, nelaukdamas, kol iškris plaukai ir dantys ar subliūkš oda.

 

Jautį – už ragų

 

Suprantama, geriausias būdas išvengti hipovitaminozės – ištisus metus valgyti vaisius ir daržoves. Tai, beje, apsaugos mus ir nuo vitaminų pertekliaus. Juk, tarkim, norint gauti vitamino C paros dozę, citrusinius reikia valgyti ištisais kilogramais. Bet juk ne kiekvienas tą gali – pavyzdžiui, kai kam diatezė arba alergija. Nuo vienuolikos stiklinių žemuogių, suvalgytų vienu kartu ir tariamai turinčių aprūpinti organizmą mikroelementais visus metus, gali ištikti alerginis šokas.

Viso šito padės išvengti polivitaminai. Jų prekyboje dabar yra pakankamai, ir iš principo visų jų veikimas vienodas, skirtumas tik tas, esama jų sudėtyje mikroelementų ir kokių. Natūralūs produktai pralošia prieš polivitaminus ir tuo požiūriu, kad nei viename vaisiuje ir nei vienoje daržovėje nesama visų žmogui reikalingų vitaminų. O tabletė visiškai sugeba patenkinti žmogaus poreikį mineralams ir vitaminams per parą. Mūsų įsitikinimas, kad cheminiai vitaminai erzina virškinimo sistemą ir paaštrina odos susirgimus – iš praeities. Naujoji vitamina karta – jau visai kitokia.

 

Vyriški – ne moteriški

 

Realybėje suvalgyti reikiamą kiekį vieno ar kito natūralaus vitamino sudėtinga: niekada nepataikysi „į dozę“. Jeigu, pavyzdžiui, apsivalgysi juodųjų serbentų, greičiausiai sutriks skrandis. O dideliais kiekiais valgomos morkos apskritai neduos naudos. Karotino molekulės, kurių jose esama, patekusios į organizmą, yra suskaidomos bakterijų pagalba. Esant karotino pertekliui, šis susiskaidymo procesas įvyksta ne pilnutinai, jis „įstringa“ odoje. Oranžiniais gali tapti netgi delnai.

Farmacijos pramonė „ištraukia“ iš produkto visa, kas vertingiausia, ir supakuoja į įvairiaspalves piliules, turinčias sustiprinti jas vartojančio žmogaus sveikatą. Tik gaila, kad mes ne visada įsiskaitome į vitamininių preparatų etiketes, nors tą daryti turėtume. Mat dėl didelės konkurencijos vitaminų rinkoje firmos neretai įtraukia į savo kompleksus tai, ko nesama kitur, dažnai kokių nors egzotiškų ekstraktų. Pavyzdžiui, nykštukinės palmės vaisių ekstrakto, padedančio normaliam prostatos funkcionavimui.

Vitamininiai kompleksai patogūs tuo, kad yra skirti įvairiausių kategorijų žmonėms. Moterims, vyrams ir vaikams išleidžiami skirtingi vitaminų rinkiniai, be to, dažnai jie būna suklasifikuoti pagal vartotojo amžiaus tarpsnius. Tarkim, cinkas padeda įsisavinti B grupės vitaminus, yra svarbus kaulinio audinio vystymuisi, insulino, lytinių hormonų, baltymų sintezei, be jo neapsieina kokybiškos spermos formavimasis. Taigi jo būtinai esama vyrams skirtų vitaminų kompleksuose.

Moteriškuose vitaminuose būtinai privalo būti kalcio, mangano, seleno ir chromo. Be jų bus problemų su riebaliniais audiniais, be to, damoms virš 30 metų visa tai reikalinga dar ir osteoporozės profilaktikai. Beje, skirtingų amžiaus grupių moterims skirti vitaminų kompleksai smarkokai skiriasi tarpusavyje. Pavyzdžiui, nuo 25–erių metų aktualūs profilaktiniai kompleksai prieš krūtų vėžį, mastopatiją, skausmingas menstruacijas.

Labai svarbios taisyklingos dozuotės vaikams. Jiems, beje, itin svarbus yra tinkamas geležies kiekis. Esant geležies stygiui, vaikai labai dažnai nuvargsta ir serga įvairiausiomis peršalimo ligomis.

 

Dar keletas patarimų – priminimų

 

Jeigu jūs padauginote alkoholio. Susiraskite citriną, išspauskite iš jos sultis ir jas išgerkite. Vėliau suvartokite aspirino tabletę, blokuojančią toksinus ir gelbstinčią nuo nemalonių pojūčių ryte. Beje, kai kuriuose Anglijos ir Škotijos baruose netgi galioja tokia praktika: į viskį ir į alų ten pridedama vitamino B1.

Žiemą medžiagų apykaitą naudinga palaikyti vitaminų C ir B komplekso deriniu. Amino rūgštis ir B grupės vitaminus geriausia vartoti iš ryto po pusryčių ir per pietus.

Taisyklingai užšaldyti produktai naudingesni už konservuotus – juose geriau išsilaiko vitaminai.

Saulė ardo vitaminus C, E ir beta – karotiną, todėl deginantis reikia rinktis tuos kremus, kuriuose šių vitaminų esama.

Maisto patartina nepervirti ir neperkepti –  juk žus visi vitaminai.

Sergantys herpiu, turėtų kasdien gausiai vartoti C ir B grupės vitaminus. Ant pažeistų odos plotelių užlašinus vitamino E tirpalo, skausmas sumažėja ir žaizdelės pradeda greičiau gyti.

Kad šaltesniuoju metų laiku nesproginėtų smulkios kraujagyslės, į savo racioną įtraukite:

* Sėlenų ir galvijų kepenų – juose daug B grupės vitaminų, stiprinančių kraujagyslių sieneles;

* Erškėtrožių, citrusinių vaisių, petražolių ir maisto papildų su pavadinimu „Askorutinas“; visa tai – vitamino C šaltiniai, pagerinantys kraujagyslių elastingumą;

* Baklažanų, aguročių, produktų iš sojos ir maisto papildų su lecitinu, kad būtų sumažintas „blogojo“ cholesterolio kiekis, labai kenkiantis kraujagyslių būklei.

 

Parengė Jonas VANAGAS

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"