Paieška „Užgraužti“ stresą?..

„Užgraužti“ stresą?..

 

Net jei jūs – geležinės valios žmogus, streso minutėmis atsisakyti saldaus ar riebaus maisto labai sunku.

Užtenka pasinervinti – ir išsyk traukia prie pyragaičių, saldainių, keptų bulvyčių – ar dar kokio „nedraugiško“ maisto. Dietologai šį procesą vadina „persivalgymu iš nervų“, ir tai anaiptol nėra žmogaus individualios psichikos ypatybė. Stresas priverčia atakuoti šaldytuvą kas antrą iš mūsų, ir to priežastis – fiziologinė.

Emocinio persivalgymo fenomeną neseniai išaiškino britų mokslininkai. Jie tikina, jog stresinė būklė leidžia organizme formuotis ypatingam hormonui – kortizolui. O jis, savo ruožtu, išprovokuoja sekreciją kito hormono – grelino, atsakingo už alkio jausmą. Kuo daugiau grelino, tuo labiau mes norime valgyti, beje, šis mechanizmas veikia be pertrūkio: net jei ką tik sočiai papietavome, užtenka pasinervinti – ir vėl norime užkasti. Beje, traukia patys žalingiausi produktai – saldūs ir riebūs, todėl, kad būtent jie greičiausiai sumažina grelino lygį organizme.

Kaipgi kovoti su šiuo procesu? Užsiklijuoti burną ar išmesti lauk šaldytuvą? Esama ir kitų, mažiau radikalių būdų. Sumažinti grelino kiekį gali ir tokie produktai, kaip:

 

KAKAVA. Kakavos milteliai – labai naudingas produktas, ir ne tik tiems, kurie kenčia nuo streso. Tai ne tik puikus antidepresantas, bet ir saugo nuo karieso, suteikia žvalumo, stimuliuoja širdies–kraujagyslių sistemą. Išvirkite kakavos su neriebiu pienu: puodelyje bus viso labo 80 kcal. Užtat gėrimas išeis labai sotus ir greit numalšins alkio jausmą. Tik nepirkite gatavų mišinių, kuriuos reikia tik užpilti verdančiu vandeniu: juose pernelyg daug cukraus ir maža naudingųjų medžiagų.

KRAMTOMOJI GUMA BE CUKRAUS. Jos visada reikėtų turėti po ranka. Kol kramtote, jūsų skonio receptoriai perduoda atitinkamus signalus į smegenis. Troškimas „užgraužti“ stresą tuoj pat pranyksta. Geriausią efektą duoda mėtinė kramtomoji guma: jos skonis ilgiausiai išsilaiko. Tiktai nebandykite šios priemonės naudoti vietoj normalaus pavalgymo: ji tinka tiktai ekstremaliems atvejams. Kitaip įsitaisysite gastritą ir skrandžio opą.

MARMELADAS. Tai puikus šokolado, pyragaičių ar kitų saldumynų pakaitalas. Iš vienos pusės, jame nesama nei margarino, nei miltų, nei kitų priedų, paverčiančių kepinius tokiais žalingais organizmui. Iš kitos pusės, jame yra naudingo vaisių cukraus – pektino ir agaro, daromo iš jūros dumblių. Marmeladas pakankamai saldus, puikiai numalšina norą užkasti, bet nepakankamai žalingas, kad pridėtų papildomų kilogramų. Egzistuoja ištisos dietos, įtraukiančios marmelado vartojimą. Tas pats pasakytina apie zefyrus ir pastiles.

DŽIŪVĖSĖLIAI. Tai ne tie traškučiai su bekono ar svogūno skoniu, kurių pilna kiekviename kioske. Jums reikalingi rupaus malimo miltų džiūvėsėliai su grūdais arba duoniukai su ląsteliena – jų galima rasti supermarketuose. Kiekviename maždaug 10–12 kilokalorijų, užtat alkį jie kaip ranka nuims. Pirma, juose daug ląstelienos, sukuriančios sotumo jausmą, antra, jie kieti – jums reikės gerokai pasidarbuoti žandikauliais. O kol kramtysite, smegenys su grelino poveikiu susidoros savarankiškai. Neskanu? Užtepkite džiūvėsėlį plonu neriebios varškės arba sūrio sluoksniu – gausite papildomą naudingų baltymų ir kalcio kiekį.

OBUOLIAI. Vidutinio dydžio vaisiuje – viso labo 80–90 kalorijų. Tarp kitko, tai pakankamai sotus vaisius, kadangi jame daug ląstelienos, o jame esančios kalio druskos padeda pašalinti iš organizmo nereikalingus skysčius. Taigi tai ne tik puikus užkandis, bet ir gera profilaktikos priemonė nuo širdies bei kraujagyslių susirgimų ir pabrinkimų. Beje, jei jūsų žarnynas itin jautrus, šių vaisių geriau nevalgyti: virškinimo sistema gali nesusidoroti su dideliu augalinės ląstelienos kiekiu.

BEJE... Be valgio, susidoroti su stresu ir jo sukeltu alkio jausmu padeda miegas ir fiziniai pratimai. Fizinis aktyvumas sumažina organizme kortizolo kiekį, lygiai, kaip ir sveikas miegas. O štai neišsimiegojimas, atvirkščiai, padeda grelino formavimuisi, taigi bemiegės naktys gali virsti papildomais kilogramais.

 

Parengė Ramunė TOLVAIŠYTĖ

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"