Paieška Svetingojoje Danijoje

Svetingojoje Danijoje

Arba - „Folkloro vaivorykštė“ keliauja!

Aurelija DIRGINČIENĖ, Ingrida KARSKIENĖ

Šiaulių „Juventos“ mokyklos mokytojos

 

Mūsų mokyklos 3a, 4c ir 5b klasės šiais mokslo metais dalyvauja Nordplus projekte „Folkloro vaivorykštė“. Projekto partneriai (mokytojai iš Danijos (Stadil-Vedersø), Islandijos (Flataskóli Reykjavik), Latvijos (Preilu 1 Pamatskola), Šiaulių „Juventos“ mokyklos mokytojos I.Karskienė, A.Butkienė, A.Dirginčienė) spalio 23-ąją susitiko Danijos mokykloje ir visą savaitę dirbo kartu. Danijoje buvome sutikti labai nuoširdžiai. Mokyklos mokytojai ir mokiniai visai komandai rodė didžiulį dėmesį, domėjosi mūsų šalimis, mokyklomis, papročiais.

Tiesa, patekome į situaciją, kuri iš karto mums pasirodė nepriimtina, gąsdinanti. Teko visai tarptautinei komandai (4 Islandijos, 3 Latvijos ir 3 Lietuvos mokytojoms) nuomoti vasaros poilsio namą bei automobilius. 

Ringkobing – Skjern regionas labai didelis ir mažai apgyvendintas, dideli atstumai nuo vieno miestelio iki kito, nuo mokyklos iki namo, kuriame mes gyvenome. Visuomeninio transporto beveik nėra. Vaikai mokyklą pasiekia dviračiais arba atveža tėvai. Mokytojai iki mokyklos važiuoja net 45 km.

Per savaitę teko apvažiuoti visą regioną, pravažiavome apie 1000 km. Su Danijos švietimo sistema mus supažindino regiono meras ir savivaldybės darbuotojai. Lankėmės ir dirbome keturiose mokyklose, kurios labai nutolusios viena nuo kitos. 

Stadil-Vedersø pradinėje mokykloje mokosi 85 mokiniai, su kuriais dirba 9 mokytojai. Biblioteka labai moderni, knygos išduodamos jas skenuojant. Pamokos, kaip ir mūsų mokykloje, prasideda 8 valandą. Mokykloje kasdien pirmoji pamoka – skaitymas. Teko vesti dailės pamokas, kurių metu pristatėme legendą apie Jūratę ir Kastytį, mokėme vaikus piešti plastilinu. Danijos mokykloje plastilinas nenaudojamas, jį atstoja fermentinio sūrio juodos, pilkos ir rusvos spalvų vaškas. Nauja technika, priemonė ir darbas grupėse vaikus ir jų mokytojus labai sužavėjo. Kūrybingumu Danijos pradinukai nesiskiria nuo mūsiškių. Greitai suprato užduotį ir puikiai ją atliko. Islandijos mokyklose plastilinas taip pat nenaudojamas, todėl kolegės iš Reykjaviko mokyklos buvo sužavėtos ir net išsivežė plastilino pavyzdžius. Vedėme pasaulio pažinimo pamokas ir kitoje, Timo pagrindinėje mokykloje, kurioje mokosi broliukai iš Lietuvos. Supažindinome mokinukus su Lietuva, Šiauliais bei „Juventos“ mokykla, padovanojome mūsų mokinių padarytus žymeklius knygoms.

Projekto susitikimo metu Stadil-Vedersø pradinės mokyklos mokiniai gavo dovanų Lietuvos, Islandijos, Latvijos lėlių poras, papuoštas tautiniais rūbais.

Stadil-Vedersø pradinėje mokykloje yra tradicija: po pirmos pamokos 10 minučių žaisti įvairius judrius žaidimus lauke, o esant labai blogam orui – sporto salėje. Mes išmokėme Danijos vaikus žaisti „Jurgeli, meistreli“, kurio natas bei aprašą išsivežė ir Islandijos mokytojos. Šį žaidimą su malonumu žaidė ir Timo pagrindinės mokyklos vyresnieji mokiniai. Pasibaigus žaidimams vaikai greitai ir tvarkingai stoja vorele prie budinčio mokytojo, kuris kiekvienam duoda po morką ar obuolį (vaisiais ir daržovėmis mokyklą aprūpina vietiniai ūkininkai, tėvai kategoriškai pasisako prieš bendrą maitinimą mokykloje - kiekvienas mokinukas atsineša savo maisto dėžutes).  Po 3 pamokų pradinėje mokykloje mokiniai ir mokytojai renkasi į muzikos kabinetą. Dainavimui skiria 10 minučių. Islandijos ir Latvijos mokytojos taip pat vedė pamokas paralelėse kitose klasėse.

Taip dirbome visas penkias darbo dienas.

Daug renginių vyksta Timo pagrindinėje mokykloje, kuri yra už 7 kilometrų. Vaikams ir mokytojams nėra problema sėsti ant mokyklinių dviračių ir įveikti tiek kilometrų. Danijoje, kaip ir Lietuvoje, vykdoma patyčių prevencija. Mūsų lankymosi metu Timo mokykloje visi stebėjome spektaklį apie patyčias, kuriam pasibaigus pradinukai dviračiais, nebodami nesibaigiančio lietaus, grįžo tęsti pamokas į savo mokyklėlę. Stadil-Vedersø pradinė mokykla per metus gauna 2,5 mln. litų valstybės paramą. Tad mokykloje mokymo priemonės yra pačios naujausios ir mokiniams bei jų tėvams už nieką nereikia mokėti. Ne tik nereikia, bet mokykla neturi teisės rinkti pinigų iš tėvų.

Danijos mokyklose taip pat populiaru edukacijos muziejuose. Mums teko lankytis Vikingų muziejuje ir dalyvauti edukacinėje veikloje.

Teko lankytis ir Vederso privačioje mokykloje, kurioje tik vienus mokslo metus mokosi pagrindinę mokyklą (devynias klases) baigę 240 mokinių. Tai atsisprendimo laikotarpis, kuris padeda jaunuoliams apsispręsti, kur sukti toliau – rinktis gimnaziją ar profesinę technikos mokyklą. Mokslas šioje mokykloje net ir pasiturinčiam danui yra brangus.

Tokios mokyklos Danijoje yra labai populiarios. Mokykloje dirba 6 mokytojos ir 6 mokytojai. Direktorius darbuotojus renkasi pats (mokytojui Danijoje nebūtina turėti pedagoginį išsilavinimą, užtenka būti geru specialistu, turėti pedagoginę gyslelę ir viską lemiančią rekomendaciją). Tokias mokyklas mielai renkasi ir tėvai, ir vaikai. Mokykloje labai griežta tvarka, prie kurios labai greitai priprantama. Mokiniai čia ir gyvena. Tiek mergaitės, tiek berniukai gyvena atskiruose korpusuose po 4 ir neturi teisės lankytis priešingos lyties gyventojų kambariuose. Kodėl po keturis, o ne po du, nors tam yra visos galimybės? Mums buvo paaiškinta, kad tai kelia mažiau bendravimo problemų. Mokyklos  gyvavimo metu nei karto nebuvo iškilę narkotikų, alkoholio ar nėščių paauglių problemų.

Mokykla turi stiprią materialinę bazę: daug naujausių priemonių, mokykla pilnai kompiuterizuota, turi puikias sporto sales. Užimtumas mokykloje nuo ryto iki pat vakaro, laisvo laiko lieka 1,5 valandos, tačiau ir jas mokiniai noriai praleidžia mokykloje. Tris kartus per dieną vyksta garsinis skaitymas. Jaunuoliai skaito filosofines, gyvenimiškas, pilnas apmąstymų pasakas. Diena pradedama prie pusryčių stalo malda, o per pietus giedama giesmė. Mokiniai ir mokytojai valgo kartu. Iš mokyklos valgyklos negalima išsinešti maisto į kambarius, o lėkštėse neturi likti jokių likučių – vaikai dedasi tiek, kiek gali suvalgyti. Jeigu pritrūksta, turi teisę pakartoti.

Privalomas šios mokyklos mokiniams yra budėjimas valgykloje, kuris trunka visą savaitę (budi po 4 mokinius). Budėjimo savaitę į pamokas mokiniai neina, užduotis gauna internetu, už kurias privalo atsiskaityti. Pabendravus su šios mokyklos ugdytiniais sužinojome, kad jiems ši tvarka ir viskas, kas vyksta mokykloje, labai patinka. Mokykloje labai daug dėmesio skiriama fiziniam pasiruošimui, sportui, tačiau, kaip minėjo mokyklos direktorius, nesiekiama sportinių rezultatų, neruošiami mokiniai varžyboms. Pirmoje vietoje – sveikata ir malonumas.

Laisvą laiką stengėmės išnaudoti kuo daugiau sužinodami apie Daniją bei jos žmones, tradicijas, papročius. Buvome pakviesti į vietinių ūkininkų labai mėgstamą, kartą per savaitę vykstantį liaudies šokių bei giesmių užsiėmimą. 50 žmonių grupė susidariusi iš 30 km spinduliu gyvenančių pagyvenusių danų. Jiems šie susiėjimai – šventas reikalas. Mes taip pat išmokome keletą danų liaudies šokių, mokėme lietuvišką „Suktinį“, islandų bei latvių šokius.

Projekto susitikimo metu partneriai ruošė ir pristatė nacionalinius patiekalus. Tam net buvo sudarytas grafikas visai savaitei. Vakarienės vyko name, kuriame gyveno partnerinių mokyklų mokytojai. Danai ir islandai pristatė kalėdinius patiekalus, latviai daigino ir brandino ruduosius avinžirnius, o mes pakvietėme paragauti priešadventinių sočių lietuviškų patiekalų.

... Savaitę viešint Danijoje be perstojo lijo, tačiau tai mūsų neišgąsdino ir nuotaikos negadino. Stengėmės pamatyti, sužinoti ir pajusti kuo daugiau daniškos dvasios. Nepabūgusios stipraus vėjo ir lietaus susiruošėme prie Šiaurės jūros. Ilgai vaikščiojome jos pakrante, rinkome kriaukles ir akmenėlius, grožėjomės įspūdingais fiordais, lyginome su Baltijos jūros pakrante...

Aplankėme ir vienintelį pasaulyje Legolendą, kuris sugrąžino mus į vaikystę, nuostabų pasakų, fantazijos ir žaidimų pasaulį.

Dar ilgai galėsime pasakoti savo mokiniams patirtus įspūdžius, dar ilgam užteks parsivežtų idėjų iš svetingos Danijos. 

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"