Paieška Klodas Mone ir… užterštas Londono oras

Klodas Mone ir… užterštas Londono oras

 

Įžymiojo prancūzų impresionisto Klodo Mone kūryba tapo įdėmaus britų mokslininkų dėmesio objektu. Iš dailininko “Londono serijos”, įamžinusios Temzės vaizdus ir parlamento pastatą, tyrinėtojai bando nustatyti, kokį poveikį turėjo karalienės Viktorijos laikų industrija sostinės oro užterštumui XX a. pradžioje.

Teigiama, jog Mone patyrė nemažą nusivylimą dviejų savo kūrybinių kelionių į Londoną metu – 1900 ir 1901 metais.

Dailininkas apsistodavo “Savojos” viešbutyje. Kas rytą su aušra keldavosi, kad suspėtų įamžinti vaizdą į Temzę (bent jau žvelgiant iš savo numerio lango). Vakarais jis tapydavo saulę, ties Temze įnyrančią į debesį ir palaipsniui dingstančią už parlamento pastato. 

Pagrindinis sunkumas tapytojui buvo besikaitaliojantis angliškas oras. Savo laiške žmonai 1900 metų kovo 7 dieną Mone skundėsi, jog niekaip negali sugauti pragiedrulio – dangų vis temdo debesys: “Laikas bėga, saulė pasislepia, o kai nusprendžia išlįsti, jau nebebūna ankstesnėje vietoje”.

Daktaras Džakobas Beikeris iš Birmingemo universiteto ir jo kolega Džonas Tornsas nustatė, kokioje vietoje tapydavo Mone. Tyrinėtojų nuomone, impresionistas kaip savo studiją naudojo šv. Tomo ligoninės administracinio pastato trečiąjį aukštą. šis pastatas XX a. pradžioje buvo arčiausiai Vestminsterio tilto, nuo kurio atsiveria didingiausia parlamento pastato panorama.

Mokslininkai impresionisto paveikslus laiko pakankamai patikimu tikrovės atspindžiu ir nori susidaryti įspūdį apie karalienės Viktorijos laikų Londono ekologinį foną. Iš dalies saulėlydžio atspindžiai drobėse patyrusiam žmogui gali daug pasakyti apie tada tvyrojusio rūko arba smogo tankumą ir dydį.

 

Parengė Kostas JANKUS

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"