Paieška Kelias vingiuotas, tačiau prasmingas...

Kelias vingiuotas, tačiau prasmingas...

Ekologinis ugdymas Panevėžio lopšelyje-darželyje „Kregždutė“

Jolanta VAITKEVIČIENĖ

Auklėtoja metodininkė

 

... Ar yra koks geresnis būdas ugdyti meilę gamtai, kaip išvykti su vaikais į mišką ir atskleisti nesudėtingą šalpusnio, vasaros gėlių ar žemuogės grožį... Dvi savarankiškai aptiktos žemuogės žmogaus auklėjimui gali reikšti žymiai daugiau, nei koks maišas reklaminės literatūros. Žinia, gerų vaikiškų knygučių skaitymas, vartymas – kitas auklėjimo etapas. Vaikai labai aštriai jaučia gėrio ir blogio sąvokas, ypač jeigu knygutė priverčia pergyventi. Medžiui „skauda“ kada jį kerta, žemė raitosi iš skausmo, virsdama dykuma... Tai - ne utopija, o įprastas vaikiškas gamtos „kančių“ suvokimas. Tik nereikia mažųjų paversti pasyviais stebėtojais.

Svarbu pasodinti „tikrą“ medį, krūmelį, gėlių, daržovių daigelius... Svarbu, kai kažkam suteikiama gyvybė, kai už ją mes esame atsakingi.

Svarbu ne uždrausti, bet parodyti, kur toji riba, iki kurios leidžiama, o kartais - ir duoti erdvės vaikiškų poreikių tenkinimui.

Gamtosaugai neabejinga ir mūsų darželio bendruomenė. Rašome įvairius gamtosauginius projektus, juos įgyvendiname, plėtojame. Projektai nenugula į stalčius. štai paskelbus akciją „Į darželį - po daigelį“ mūsų aplinka pastebimai pasikeitė. Grožiui neliko abejingi ne tik pedagogai, o ir vaikai, jų tėveliai, net aplinkinių mikrorajonų gyventojai.

...Jau tapo tradicija darželyje organizuoti gyvūnų parodas. Vaikai atsineša namuose globojamus savo augintinius. Visi juos apžiūri, sužino apie jų gyvenimo būdą, priežiūrą. Kiekvienoje darželio grupėje už gamtosauginio projekto lėšas įsigijome po gyvūną, kuriuos vaikai prižiūri, globoja (auklėtojų padedami).

Gamtosauginės idėjos perteikiamos įvairių užsiėmimų metu. Vaikai varto įvairias enciklopedijas, kurių gausu kiekvienoje grupėje. Vyresnių grupių vaikai atlieka įvairius eksperimentus su dirvožemiu - į žemes užkasa metalo, stiklo šukių, lapų, maisto. Pasidaro įdomu: kada šie daiktai supūva. Tyrinėja vandenį (jį užteršia tepalo, dažų dėmelėmis), po to stebi, koks vanduo pasidaro, svarsto, diskutuoja (ar tokį užterštą vandenį galima gerti).

Darželis įsigijo talpų atliekų rūšiavimui. Vaikai žino kur reikia mesti stiklo šukes, popierių, plastmasę, metalą.

šalia - parkas, pušynas, upė. Labai dėkinga aplinka ekologiniam sąmoningumui ugdyti. Nuolatos organizuojame išvykas į parką, kur vaikai gali prisiliesti prie gamtos, pajusti jos grožį, pastebėti vykstančias negeroves.

Jau prabėgo pačios gražiausios metų šventės - Kalėdos, Naujieji metai. Ir vėl pamiršime eglę žaliaskarę - iki kitų metų. Nebent pasaka apie Eglę žalčių karalienę primins mums eglę: žalią, skarotą, kvepiančią, neatsparią audroms, bet suteikiančią patikimą užuovėją. O gal iškilmėms tiktų kitokia, ne miško žaliaskarė?

Pedagogių iniciatyva darželyje buvo suorganizuota netradicinių kalėdinių eglučių paroda, kur savo išmonę parodė mažieji, jų tėveliai, auklėtojos. Žaliaskarės eglutės buvo pagamintos iš gamtinės medžiagos, popieriaus, buitinių atliekų. Parodyta daug išmoningumo, šilumos... Juk netradicinė eglutė tada irgi skleidžia Kalėdinę dvasią...

Bet kokia kultūra, tame tarpe ir ekologinė, sunkiai skiepijama jau subrendus. Ji formuojasi tik ankstyvoje vaikystėje, jaunystėje. Dėl to svarbu nepavėluoti.

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"