Paieška Maistas kaip vaistas

Maistas kaip vaistas

 

Pošventiniu laikotarpiu rekomenduojame laikinai užmiršti mėsą, dešras ir kitus riebesnius delikatesus. Kur kas naudingiau būtų valgyti daržoves, kurių ant parduotuvių prekystalių tikrai netrūksta.

 

Daktaras Baklažanas 

 

ši daržovė buvo sukultūrinta dar gilioje senovėje. Tačiau maistui pradėta naudoti tik nuo XVIII mažiaus. Iki to laiko ji laikyta išimtinai vaistiniu augalu. Išties, kaip vėliau buvo ištirta, baklažanai sumažina cholesterolio kiekį kraujyje, apvalo kraujagyslių sieneles nuo druskų  sankaupų, užkerta kelią aterosklerozės vystymuisi ir pagerina širdies raumens darbą, mat turi nemažą kalio druskų kiekį.

Baklažanai turi daug ląstelienos, kuri praktiškai nesuvirškinama žarnyne, bet pagerina žarnyno peristaltiką ir stimuliuoja maisto virškinimo procesą. Be to, ląstelienos skaidulos pagerina tulžies išsiskyrimą ir šalina iš organizmo toksines medžiagas apykaitos produktus.

Liaudies medicinoje baklažanai yra naudojami aterosklerozės profilaktikai ir gydymui, esant podagrai, pabrinkimams, susietiems su susilpnėjusia širdies veikla ir kepenų ligomis. Kaip dietinis produktas, jie rekomenduojami valgyti, sergant širdies-kraujagyslių sistemos ligomis ir turint bet kurios kilmės pabrinkimų. Baklažanai turtingi cinko, vario, mangano, kobalto, geležies, taigi jie naudingi esant nėštumui ir mažakraujystei.

 

Vitamino C šaltinis

 

Žmonės, besiskundžiantys prasta savijauta ir dažnais negalavimais, gali pastebimai pagerinti savo būseną, jeigu į savo kasdieninį racioną įtrauks bent truputį paprikos, turinčios didelį kiekį biologiškai aktyvių medžiagų. Svarbiausias iš jų – kapsaicinas, nuo seno žinomas kaip vaistas nuo kraujotakos sutrikimų.

ši medžiaga užkerta kelią kraujo krešuliams susiformuoti, skystina kraują. Rezultatas – išnyksta tokie nemalonūs sindromai, kaip šąlančios rankos ir kojos, galvos svaigulys, silpnumas. Be to, kapsaicinas neleidžia pasireikšti migrenai.

Be kapsaicino, pipiruose (ypač raudonuosiuose ir geltonuosiuose) esama daug karotino, apsaugančio gleivinę, gerinančio regėjimą, išlaikančio ląstelių gyvybingumą. Bet svarbiausias pipirų privalumas yra tas, kad jame sukoncentruotas didelis vitamino C kiekis, o šio vitamino mūsų organizmui reikia nuolat.

 

Atjauninantys pomidorai 

 

Norint padidinti vitamino A kiekį organizme, būtina kasdien išgerti po stiklinę pomidorų sulčių.

Bet esama ir kitų savybių, kurių dėka pomidorai iškovojo visų šalių žmonių pripažinimą. Jie – malonaus skonio ir gana maistingi, be to, turi baltymų, gliukozės, fruktozės, sacharozės. Organinės rūgštys (obuolių ir citrinų) suteikia pomidorams ypatingo, gaivinančio skonio, taip pat pagerina apetitą, virškinimą, sustabdo žalingų bakterijų dauginimąsi žarnyne. Be to, pomidorai turi B grupės vitaminų ir vertingų mineralinių druskų, ypač geležies druskų.

Nekeista, kad pomidorai plačiai naudojami gydomojoje ir profilaktinėje mityboje kaip organizmo papildymo vitaminais ir mineralinėmis druskomis šaltinis. Ypač jie patartini vartoti nutukusiems žmonėms bei ligoniams, kuriems sutrikusi mineralinių druskų apykaita organizme. Naudingi pomidorai  ir sergantiems širdies-kraujagyslių  sistemos ligomis bei turint skrandžio-žarnyno problemų.

Pastebėta, jog pomidorai gerina odos būklę, dalyvauja ląstelių atsinaujinimo veikloje, suaktyvina smegenų ir nervų sistemos veiklą, padeda įveikti chronišką nuovargį, pagerina miegą.

 

Cukinijos – apsauga nuo stresų

 

Puikus salotų ir troškintų daržovių komponentas yra stambus tamsiai žalias vaisius, atkeliavęs nuo Viduržemio jūros krantų. Tai – cukinija. Joje esantis vitamino E kiekis padeda mūsų organizmui nugalėti stresus, suaktyvina fizinį ir protinį darbingumą, sustiprina nervus, smegenis ir suaktyvina baltymų sintezę kiekvienoje ląstelėje.

Be to, cukinijos spartina medžiagų apykaitos procesus, stiprina raumenis ir širdį, šalina iš organizmo vandenį ir žalingas medžiagas, pašalina iš žarnyno toksinus ir “suriša” riebalus, padeda pašalinti vidurių užkietėjimus, be to, yra puikus suliesėjimui skirtų dietų komponentas.

Cukinijos žievelėje yra daug karotino ir magnio, taigi lupti šios daržovės prieš kulinarinį apdorojimą nerekomenduojama. Užtenka ją gerai nuplauti.

Perkant cukinijas, geriau rinkti ne itin didelius vaisius. Kad būtų išsaugotas geras jų aromatas, nederėtų jų pernelyg ilgai troškinti ir dėti daug prieskonių.

 

Parengė Ramunė TOLVAIšYTĖ  

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"