Paieška O kažkada jos buvo violetinės…

O kažkada jos buvo violetinės…

 

Sunku įsivaizduoti, kad kažkada “morkine” vadindavo visai ne ryškiai oranžinę, o violetinę spalvą. Juk iš pradžių “ryžoji” morkytė, prie kurios mes taip esame įpratę, turėjo šviesiai violetinį atspalvį. Būtent tokį šakniavaisį pažinojo senovės Afganistano gyventojai, ėmę pirmieji jį auginti prieš daugelį šimtmečių.

 

Europiečiai ilgai nevadino morkos valgomąja daržove. Violetiniai šakniavaisiai būdavo arklių pašaras, o morkų lapai tikdavo sudėtingoms damų šukuosenoms papuošti. Beje, pagrindiniu šios daržovės trūkumu buvo laikomas netgi ne jos skonis, o ta pati violetinė spalva, suteikdavusi jai apetito nekeliančią išvaizdą ir nudažydavusi kitas kartu verdamas daržoves. Tik po daugelio selekcininkų eksperimentų jai pagaliau pavyko atsikratyti savo netinkamos spalvos ir tapti oranžine. Būtent nuo naujo atspalvio įgijimo ir prasidėjo morkos triumfo žygis per Europą.

 

Pakramsnokim!

 

Gurmanų džiaugsmui, paaiškėjo, jog sodri oranžinė spalva pavertė morką ne tik gražia, bet ir kur kas naudingesne organizmui. Juk oranžinis atspalvis atsirado, morkai sukaupus didelį karotino kiekį, kuris, kaip visi žinome, gana naudingas tiek regėjimui, tiek imuninei sistemai. Tačiau tam, kad ši daržovė išties palankiai veiktų organizmą, ją būtinai reikia pagardinti majonezu, aliejumi ar grietine. Mat mūsų kūnas įsisavina karotiną tik tuo atveju, kai jis patenka į skrandį drauge su riebalais.  

Be karotino, morkos turi ir kitų vertingų medžiagų: juose daug B grupės vitaminų, atsakančių už gerą nervų sistemos būklę, vitamino PP, kovojančio prieš nemigą, nuovargį ir depresiją, vitamino E, užkertančio kelią širdies susirgimams ir ankstyvajam senėjimui, vitamino C, padedančio susidoroti su infekcijomis, taip pat jodo, kalio, fosforo, vario ir kitų mikroelementų. Didelio augalinės ląstelienos kiekio dėka šviežios morkos šalina iš organizmo toksinus ir šlakus, sugrąžindamos mums budrumą ir gražią veido spalvą. 

* Tiems, kurie nori turėti sveikus dantis ir dantenas, rekomenduojama kuo dažniau graužti oranžinį šakniavaisį. Morkos puikiai apvalo emalį nuo maisto likučių ir susidoroja su mikrobais, sukeliančiais kariesą ir dantenų uždegimą.

* Jeigu persišaldėte, paskalaukite skaudančią gerklę šviežiomis morkų sultimis. Jos, sumaišytos su medumi, padeda nuslopinti kosulį, o derinyje su pienu naudojamos bronchinės astmos priepuoliams malšinti.

* šviežios morkos dažnai įtraukiamos į racioną tų žmonių, kurie serga kepenų, inkstų, širdies – kraujagyslių ligomis. ši naudinga daržovė padeda atsikratyti šių ligų paaštrėjimo.

* Košelę iš šviežiai sutarkuotų morkų pridėkime prie žaizdų ir nudegimų, o tam, kad vėjo nugairinta oda neskeldėtų ir nepleiskanotų, galima padaryti kaukę iš trintų morkų ir kiaušinio trynio.

* Neverta dažnai valgyti morkų tik tiems, kurie kenčia nuo plonojo žarnyno uždegimų, taip pat turintiems skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opas – tokiais atvejais morkos gali tik pakenkti.

 

Kaip išsaugoti vitaminus?

 

Kulinarinio apdorojimo metu dalis naudingų medžiagų neišvengiamai žūsta. Norint iki minimumo sumažinti jų praradimą, nelaikykite tarkuotų morkų atvirame inde. Dangtelis ne tik padės išsaugoti daržovių skonį bei aromatą, bet ir padarys šį patiekalą daug aromatingesnį.

Skusdami morkas, netenkame dalies vitaminų, esančių jų odelėje. Tad jaunas morkas geriau kruopščiai nutrinti daržovėms skirtu šepetėliu.

 

Kaip išsirinkti geriausias?

 

Rinkdamiesi morkas, atkreipkite dėmesį į nedidelius ryškiai oranžinės spalvos šakniavaisius. Labiausiai vitaminingos yra apie 150 g sveriančios morkos. Kuo stambesni šakniavaisiai, tuo intensyviau jie sugeria nitratus.

Oranžinė spalva yra tiesiog proporcinga naudai – kuo ši daržovė ryškesnė, tuo daugiau joje karotino, o vadinasi, ir vitamino A.

Pirkite kietas morkas, be dėmių ir įtrūkimų, kurie reiškia, jog yra sugedęs morkos vidus.

 

ŽINOTINA, KAD...

* Kartais virtos morkos yra naudingesnės už žalias. Kaip teigia specialistas, išsyk po išvirimo morkose antioksidantų kiekis padidėja net 35 procentais;

* Medikai rekomenduoja moterims kuo dažniau įtraukti į savo meniu patiekalus iš morkų ir pomidorų. Pasirodo, kad kuo dažniau moteris vartoja šias daržoves, tuo mažesnė tikimybė, kad jai išsivystys kiaušidžių vėžys.

 

Parengė Kostas JANKUS 

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"