Paieška Žiema, žiema pabūk dar kieme...

Žiema, žiema pabūk dar kieme...

Danutė PLYTNIKIENĖ

Vaikų lopšelio-darželio „Pasaka“ (Vilnius) auklėtoja ekspertė

 

Žiema eina į „galutines stoteles“, tačiau, atrodo, kad ji tik prasidėjo. Laukiama visų šventė – Užgavėnės: reikia išvaryti žiemą, o ji tik dabar atėjo...

Su gamta nepasiginčysi. Sulaukėme žiemos, tad ir pasidžiaukime ja.

Kiek vaikams buvo džiaugsmo, kai žemę paklojo sniego patalai. Nuo pat ryto tik laukė ir klausinėjo: kada gi eisime į kiemą? O tik išėjus puldavo į pusnis braidyti, sniege paliktas pėdas tyrinėti, savo visu ūgiu atspaudą sniege palikti.

Žiūriu į vaikų išdaigas ir džiaugiuosi kartu su jais, nes kiekvienas gamtoje išgyventas akimirksnis turi kažką nepaprastą, nepakartojamą. Labiausiai džiugina ir nuteikia naujiems atradimams vaikų klausimai, samprotavimai, palyginimai. Penkiametis Lukas aiškinasi, kodėl sniegas purus, kaip susidaro snaigės, kodėl sniegas baltas?.. Atsakymai į šiuos klausimus tenkina visų vaikų norą žinoti, suprasti, turimas žinias patikslinti. Tad aiškinu, pasakoju, rodau...

Gamtoje vykstantys reiškiniai suprantami: visi krituliai susidaro ore iš vandens  garų. Jei oras šaltas, vandens garai kristalizuojasi apie ledo krislelius arba dulkeles ir krenta žemyn sniego pavidalu. Jei nėra sąlygų kristalizuotis, sniegas lieka debesyse. Na, o kaip susidaro snaigės? Kai debesų temperatūra žemesnė už nulinę ir juose daug drėgmės, susiformuoja sniego kristalai. Koncentruoti vandens garai bei ištirpę kristalai sudaro nuostabias snaiges. Jos susidaro skirtingomis sąlygomis, todėl ir skiriasi viena nuo kitos. Kaip nėra dviejų visiškai vienodų žmonių, taip, sakoma, nėra dviejų vienodų snaigių. Jos gali būti adatytos, žvaigždės formos, retkarčiais pasitaiko dvi žvaigždės sujungtos ledo kristalėliu. Snaigės forma priklauso nuo drėgmės kiekio ir oro temperatūros.

Nėra nieko įdomesnio ir gražesnio: šaltukui spaudžiant krintančias snaiges gaudyti!.. Vaikai džiaugiasi, ištiesę rankas gaudo, vienas kitam rodo, stebisi. Labai trumpai  nukritusios snaigės žavi, todėl nutarėme jas nupiešti, iškarpyti, sudėliojanti iš popieriaus juostelių.

„Pasakos“ darželio „Nykštukų“ grupėje šiuo metu vyksta gražiausios, įdomiausios snaigės piešinių, karpinių konkursas. šio konkurso nugalėtojai - visi vaikai, kurie noriai kūrė ir pristatė savas snaiges į darbų parodėlę.

O kodėl sniegas baltas? Tai vaikams paaiškinti  sudėtingiau. Mokslininkai sako, kad sniego kristalai atspindi visą šviesos spektrą, kurį mes matome kaip baltą.

Žaidimas „Pasakyk koks sniegas būna?“ vaikus sudomina, jie nusako įvairiausias sniego savybes: pvz., sniegas purus, šaltas, purvinas, šlapias, lipnus, minkštas, lengvas, sušalęs ir t.t. Labiausiai vaikams patinka bandymas: „Pamatuokime sniego patalus!“

Ar gali būti sniego patalai? Taip, tai patalai visiems, kurie ilsisi žemėje: žiemkenčiams, gėlynams, žolynams, uogoms soduose ir grybams miškuose, visiems, kuriems reikia poilsio, jėgų kaupimo ir atgaivos. Pasivaikščiojimo metu matuojame - kokia sniego danga prie medžio, prie tvoros, sukastame sniego kalne, po egle ar ant tako?.. Prietaisas sniegui matuoti - sniegmatis – paprasta, nusmailinta ir sugraduota po 10 cm lazdelė. Ji - gera pagalbininkė matuojant. Vienur sniego patalai išties stori - net 70 cm, kitur - vos galima nusakyti, nes beveik sniego nėra, jis  nukastas, nušluotas, vėjo nupūstas.

Įdomu, ar galima sniegą pasverti? - klausia vaikai. Taip. Tik iškritęs sniegas yra daug lengvesnis už vandenį, nes tarp snaigių yra daug oro, tačiau, susigulėjęs, šlapias sniegas yra mažiau laidus orui, todėl toks sniegas yra sunkus. Ilgai gulėjusio, šlapio ir po kurio laiko sušalusio sniego danga ant namų stogų, medžio šakų ar ant elektros laidų gali sukelti didelį pavojų.

Kai šitiek aplinkui sniego, kilo vaikams gera mintis - sniego kalną susikasti. Tačiau po dienos kitos sniego kalnas susmego. Tada nutarėme sniego kalną dažytais ledo bokšteliais papuošti. Nudažėme vandenį, šaltukas užšaldė ir sniego kalno papėdę papuošėme. Naktį gausiai pasnigo ir ledo bokštelius padengė sniegas.

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"