Paieška Naujo automobilio salonas – grėsmė sveikatai?..

Naujo automobilio salonas – grėsmė sveikatai?..

 

Naujos mašinos salono aromatas patinka daugeliui vairuotojų. Bet jis, pradingstąs po keleto savaičių, pasirodo, gali pridaryti nemažos žalos jų sveikatai. Netgi vairuotojui praleidžiant už vairo kasdien vos po šimtą minučių.

Tyrimai, kuriuos neseniai atliko JAV Mičigano valstijos Ekologijos centro darbuotojai, parodė, jog pavojingų lakiųjų medžiagų naujos mašinos salono ore gali būti net 5–10 kartų daugiau negu ką tik suremontuotuose butuose ar kontorose. Lakieji junginiai išsiskiria iš naujos transporto priemonės apdailos ir apmušalų, iš prietaisų skydelio, iš minkštų sėdynių. Didžiausią grėsmę kelia difeniliniai eteriai, naudojami krėslų ranktūrių, automobilinės elektronikos prietaisų korpusų, kilimėlių gamyboje, laidų izoliacijoje. šios medžiagos taip aktyviai išsiskiria į orą, kad plona persišviečiančia plėvele užgula mašinų vidinius stiklus. Nuodingiems junginiams aptikti net nebereikia imti oro pavyzdžių, užtenka tik perbraukti spiritu suvilgyta vata per stiklą.

Bandymuose su gyvūnais atskleista, jog ši eterinių medžiagų rūšis veikia smegenis, turi įtakos atminčiai, elgsenai, sumažina gebėjimus įsisavinti informaciją...  

Iš interjero plastikinių detalių į orą išsiskiria netgi ftalatai – medžiagos, įterpiamos į plastmases tam, kad būtų padidintas jų elastingumas. Medikų duomenimis, ftalatai, kaupdamiesi organizme, pamažu ardo endokrininę sistemą, turi įtakos hormonų apykaitai, sustiprina kitų žalingų cheminių junginių poveikį. Ypatingos žalos šios medžiagos pridaro nėščioms moterims.

Salonų kėdžių apmušalai paprastai yra persunkiami degimą lėtinančiomis medžiagomis, kurios garuoja ore. Į jų sudėtį kai kurie mašinų gamintojai taip pat įterpia difenilinius eterius (tiesa, kai kuriose europinėse valstybėse minėtieji eteriai yra uždrausti). Neveltui šių medžiagų kūdikius krūtimi maitinančių europiečių moterų piene yra 10–100 kartų mažiau negu amerikiečių moterų piene.

Tyrimai, atlikti Mičigano ekologijos centre, parodė, jog oro nuodingumas naujos mašinos salone nepriklauso nuo jos kainos. Minėtų difenilinių eterių daugiausia naudoja „Mersedesus“, „Kraislerius“, „Tojotas“, „Subaru“ ir „Wolksvagenus“ gaminančios įmonės. Pagal ftalatų naudojimą lyderiauja „Fordų“, „Tojotų“ ir „Kraislerių“ gamintojai. Mažiausia pavojingų difenilinių eterių koncentracija yra „Volvų“, „BMW“ ir „Hondų“ salonuose, o ftalatų – „Volvų“, „BMW“, „Folksvagenų“ ir „Dženeral Motors“ firmų gaminiuose.

Iš Australijos pranešama apie naujų automobilių vairuotojams ir keleiviams pasireiškiančius alergijos atvejus. Mat australų – transporto priemonių gamintojų – produkcijoje lakiųjų junginių koncentracija siekia 64 000 mikrogramų vienam kubiniam metrui oro (tiesa, po mėnesio ji sumažėja 60 procentų). Tuo tarpu Australijos sanitarinės normos leidžia tokių medžiagų koncentraciją patalpose ne didesnę kaip 500 mikrogramų vienam kubiniam metrui.

šia problema labai susirūpino svarbiausios pasaulio mašinų gamybos kompanijos. štai švedijos „Volvo“ firma priėmė į darbą „uostytojus“, kurie dėmesingai tikrina visų mašinų gamybai naudojamų medžiagų kvapą. Mėginiai, patalpinti į stiklinius indus, iš pradžių tikrinami kambario temperatūroje. Vėliau jie įkaitinami iki tokios temperatūros, kuri gali „iškilti“ uždaro automobilio salone karštą vasaros dieną. „Degustatoriai“ įvertina kvapo galią, skirdami balus – nuo vieneto (kai kvapas nesijaučia) iki šešeto (kai jis labai stiprus). Gamyboje leidžiama naudoti tik tokias medžiagas, kurių kvapo stiprumas neviršija trijų balų. O vokiečių „Siemens“ firmos automobilinės elektronikos skyrius kuria automatiką, apsaugančią vairuotoją ir keleivius nuo pavojingų ir nemalonių kvapų salone. Jeigu davikliai užfiksuoja padidintą lakiųjų medžiagų kiekį ore, įsijungia siurbliai, praleidžiantys orą pro filtrą.

Kol naujovės dar mūsų nepasiekė, galima patarti štai ką. Pagal galimybes bent jau pirmosiomis naujo automobilio eksploatavimo savaitėmis vairuotojams reikėtų kuo mažiau laiko praleisti kabinoje. Pasistenkime šią kabiną kuo dažniau vėdinti, kad greičiau išgaruotų nuodingi cheminiai junginiai.

 

Parengė Kostas JANKUS

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"