Paieška Trijų metų trukmės tarptautinės programos baigiamasis etapas - Kaišiadoryse

Miškas ir mokykla

Trijų metų trukmės tarptautinės programos baigiamasis etapas - Kaišiadoryse

Edita SKOPIČ

Kaišiadorių miškų urėdijos ryšių su visuomene specialistė

 

Veikliam ir aktyviam žmogui, veiklos – visuomet per akis. Tuo įsitikinome ilgus metus bendraudami su Kaišiadorių Algirdo Brazausko vidurinės mokyklos biologijos mokytoja Loreta Motiekaitiene, kuri vadovauja mokyklos jaunųjų miško bičiulių būreliui „Girinukas“. Veikli, darbšti ir visur suspėjanti Loreta šį pavasarį suorganizavo trečiąjį ir baigiamąjį šiaurės šalių programos „Miškas ir mokykla “ etapą.

 

Kelias vedė į Lietuvą

 

ši programa yra remiama tarptautinio Aplinkosauginio švietimo fondo. Programos „Miškas ir mokykla“ autorė – Svetlana Semanova, mokytoja iš Petrazavodsko. Koordinatorės, atvykusios į Lietuvą – Olga Madison ir Olga Ofrinskaja (iš Rusijos) bei Marija Grinberga ir Ligita Retūzė (iš Latvijos), taip pat – Trina Jarlov (iš Danijos). Programoje dalyvaujantys mokytojai (iš Danijos, Karelijos, Latvijos, Lietuvos, Norvegijos, Rusijos) patys mokėsi, kaip atvesti mokinius į mišką ir mišką – į mokyklą. Lietuvoje vykęs seminaras – paskutinis programos etapas, baigiamoji dalis.

„Pradžioj planavom, kad seminarai vyks Norvegijoj ir Rusijoj, tačiau antrais metais mus jau pakvietė į Latviją ir Daniją, o trečiais metais Loreta pasiūlė mums atvykti į Lietuvą“, – pasakojo O. Semanova. Programos dalyviai į Lietuvą atvyko kaip tik ilgąjį Motinos dienos šventės savaitgalį, tad mokytojai Loretai teko išties nemenkas rūpestis: kur išeiginėmis dienomis nuvesti kolegas iš užsienio, ką parodyti? Tačiau L. Motiekaitienė, padedama miškininkų, mokyklos vadovybės ir kitų geranoriškai nusiteikusių žmonių, pasistengė – seminaro dalyviai visas keturias viešnagės dienas važinėjo po gražias ir įdomias, su programos tema susijusias Lietuvos vietas. Pirmąją dieną buvo supažindinti su Vilniumi, antrą viešnagės dieną vyko į Trakus, apžiūrėjo Kaišiadorių miškų urėdijos įrengtą kairiojo Neries kranto turistinę trasą, Kauno senamiestį. Trečiąją dieną vyko Druskininkų link – aplankė Merkinės piliakalnį, muziejų „Girios aidas“, Dzūkijos nacionalinį parką. Ketvirtąją dieną svečiai atvyko į susitikimą su Kaišiadorių miškų urėdijos atstovais.

 

Kaišiadorių „miškinukai“ – ne iš kelmo spirtieji...

 

Čia projekto dalyvius sveikino miškų urėdo pavaduotojas miškininkystei Marijonas Bernotavičius ir straipsnio autorė – ryšių su visuomene specialistė Edita Skopič. Po to nuvykome į Kaišiadorių lopšelį darželį „Žvaigždutė“, kuriame yra įsteigtas pirmasis Lietuvoj ikimokyklinio amžiaus jaunųjų miško bičiuliukų būrelis „Skruzdėliukai“. Mažieji „skruzdėliukai “, pasipuošę JMB atributika (kepurėlėmis ir ženkleliais), surengė svečiams šiltą ir smagų koncertėlį -  padainavo apie mišką, sugiedojo miško bičiuliukų himną. Visi buvo sužavėti ne tik vaikučių pasirodymu, o ir tuo, jog Lietuvoje gamtos ir miško bičiulių būreliai ne šiaip pavieniui išsibarstę mokyklose, bet yra suburti, suvienyti JMB sąjūdžio. Pats JMB sąjūdis – puikiai organizuotas, plačiai pasklidęs po visą šalį, turi savo atributiką. Vėliau visi vyko į naująjį miškų urėdijos medelyną, apžiūrėjo naujai pastatytą miško gaisrų stebėjimo bokštą, patys sodino medelius ir kėlė inkilus paukšteliams.

„Medelius jau teko sodinti ir kitose šalyse, tačiau inkilus kėlėme tik pas jus. Žinot, tai, pasirodo, ganėtinai sudėtingas ir sunkus darbas!“ – įspūdžiais dalinosi svečiai.

Jie taip pat apsilankė miškų urėdijos administraciniame pastate, pasigrožėjo puikiai sutvarkyta aplinka, moderniais kabinetais.

„Lietuvoje, kaip ir Rusijoje bei Danijoje tokia pati bėda – miškų privatizavimas, kurio „dėka “ miškas traktuojamas vien kaip medienos šaltinis, greito pasipelnymo būdas... – bendromis problemomis dalijosi Sergejus Semanovas iš Petrazavodsko. - Tačiau džiugu, jog lietuviai miškininkai labai atsakingi ir atsidavę darbui, miškams žmonės. Puikūs miškai, puikūs medelynai, tvarka... Apsilankius miškuose, iš karto pajuntama, kad juos rūpestingai saugo, globoja miškininkų rankos, akys ir širdys.“

Po pietų dalyviai vyko į Kaišiadorių Algirdo Brazausko vidurinę mokyklą, kur juos labai svetingai priėmė mokyklos direktorius, mokytojų kolektyvas. Mokiniai surengė koncertą, svečius sveikino buvęs ilgametis mokyklos darbuotojas, mero pavaduotojas Romualdas Kubiakas.

„Išties pavydime Loretai ir vaikams, kad jie turi tokią puikią mokyklą, tokį šaunų direktorių. O ir pati Loreta – tikras lobis, kad daugiau tokių mokytojų būtų. Nuostabu, kad Lietuvoje tiek dėmesio skiriama vaikų ugdymui, tai svarbu tautos ateičiai...“ – įspūdžiais dalijosi užsienio šalių mokytojai.

Iškilmingo atsisveikinimo metu skambėjo daugybė gražių žodžių apie Lietuvą, svetingus ir vaišingus jos žmones, turtingą ir nepakartojamą gamtą, puikius miškus, apie Algirdo Brazausko vidurinę mokyklą ir jos darbuotojų kolektyvą, apie miškininkus ir jaunųjų miško bičiulių būrelių vadovus, daug padėkų buvo išsakyta pačiai Loretai Motiekaitienei, kurios dėka programos dalyviai turėję galimybę apsilankyti mūsų krašte.

„Manau, kad ši programa – kuo puikiausiai pavykus, išbaigta, – džiaugėsi S. Semanova. - Labai svarbu, jog visi komandos nariai labai artimai susidraugavo, noriai ir nuolat bendrauja tarpusavyje, dalinasi patirtimi, patarimais vieni su kitais. Gražią mokytojos Loretos patirtį – gamtinių mokyklėlių steigimą darželiuose, paskleidėme savo šalyje, apskritai, kiekvienas projekto dalyvis sužinojo daug naujų, naudingų žinių, kurias pritaikys savo šalyje. Džiaugiuosi, kad šie žmonės ir ateityje mielai sutinka bendradarbiauti, dalyvauti kitose programose, patys padėti tas programas sukurti ir įgyvendinti “ – teigė ji. „Kiekvienas esame turtingas idėjomis, darbais, patirtimi, o juk taip svarbu ja pasidalinti! Projektinė veikla pakylėjo mus dvasiškai, įkvėpė naujiems darbams. Buvo be galo smagu, kad susipažinome su kitų šalių kultūra, vertybėmis, papročiais, pažiūromis, įvertinome save, nusistatėme savo veiklai naujas gaires... Didžiausia programoje gauta vertybė – tai žmonės, su kuriais teko bendrauti, naujos pažintys, naujos idėjos... Itin dėkoju mūsų rajono savivaldybei, miškininkams, Algirdo Brazausko vidurinės mokyklos bei lopšelio-darželio „Žvaigždutė“ kolektyvams ir visiems kitiems, padėjusiems man priimti programos dalyvius Lietuvoje. Smagu, jog Lietuvoje ir užsienio šalyse rūpinamasi gamtosauga, žmogaus atvedimu į gamtą ir mokymu rūpintis, puoselėti ją. Taip norisi, kad Lietuvos miškai ir kloniai, Karelijos uolos ir kriokliai, srauniosios Rusijos upės bei dideli ežerai, visos kitos mūsų planetos grožybės išliktų ateities kartoms kuo mažiau subjaurotos, suniokotos ir sutrikdytos...“ – kalbėjo seminaro Lietuvoje iniciatorė Loreta Motiekaitienė.

 

Kas ten, už Lietuvos?

 

Programa Lietuvoje baigėsi, tačiau mokytoja Loreta sutiko pasidalinti įspūdžiais apie patirtį kitose šalyse, kuriose vyko ankstesni programos etapai. L. Motiekaitienė prie programos prisijungė antraisiais metais ir dalyvavo seminaruose Karelijoje, Rusijoje bei Danijoje. Ji papasakojo, jog Sankt Peterburge gamtos pažinimo vaikai mokosi nuo 5 klasės, o nuo 9 klasės pradeda mokytis laikytis gamtos apsaugos kodeksų. Jau nuo 1 klasės vaikai mokomi tausoti aplinką – nešiukšlinti gamtoje, netriukšmauti, kultūringai elgtis. Įvairių klasių mokiniai vyksta į geologines ekskursijas, dalyvauja integruotose pamokose, atlieka 5 dienų ekologinę praktiką gamtoje, taip pat dalyvauja pamokose „Reindžeriai gamtoje“. Jų metu tvarko miškus, kuria, gamina ir kabina informacinius ženklus, vertina oro taršą... Didžiulį įspūdy mokytojai paliko Karelijos gamta – įspūdingi kriokliai, didžiulės pelkės, maži ežeriukai miškuose, tarsi iš žemės augantys akmenys laukuose, tiesiog ant uolienos pastatyti namai... Susižavėjo nuostabiais žmonėmis, dirbančiais Voldozero nacionalinio parko muziejuje, kelione po milžiniškus Karelijos miškus.

Didžiausias dėmesys miško, gamtos pažinimui bei apsaugai skiriamas Danijoje. Programos dalyviai lankėsi Elsinore esančioje gamtinėje mokykloje (tokios mokyklos veikia visoje šalyje), kurioje dirba viena programos koordinatorių – Trina Jarlov. Mokykloje vaikai aktyviai dalyvauja įvairiose gamtosauginėse, gamtos pažinimo programose, prie pačios mokyklos netgi auginamos kelios vištos, klasėje – šilkverpio vikšrai... Klasėse įrengtos ekodėžutės – sandarios stiklinės dėžės, kuriose auginami įvairių ekologinių nišų augalai. (Tokią ekodėžutę mokytoja Loreta įsirengė ir savo kabinete.) Gamtos mokyklos muziejaus darbuotojai veda vaikus į miškus, moko išgyventi gamtoje, supažindina su augalais, gyvūnais, gamtoje vykstančiais procesais, išaiškina apie medžioklės reikalingumą.

Danijoje didelė problema: daugelis jaunų žmonių nebežino kas yra miškas, nėra jame buvę, nemoka net dešrelės ant laužo išsikepti... Apie gamtą mokosi ne tik mokiniai ir mokytojai – kartu atlieka įvairius tyrimus, rengia projektus... Vaikai mokomi atsakingai elgtis ir su naminiais gyvūnais. Gamtos mokyklos muziejus nuomoja įvairius gyvūnėlius darželiams bei mokykloms, kad vaikai turėtų galimybę pabandyti, kaip reikia gyvūną prižiūrėti, auginti, kad suprastų – jog tai atsakomybės ir kantrybės reikalaujantis darbas; prieš įsigydami gyvūną turi gerai pagalvotų - ar galės juo tinkamai rūpintis. švietimu apie gamtą, mišką Danijoje užsiima ne tik miškininkai, švietimo skyrius, bet ir miško pramonės įmonės. Danai turi internetinį puslapį kuriame daug informacijos gamtos, gamtosauginėmis temomis, specialiai išleisti kompiuteriniai žaidimai, skatinantys vaikus susidomėti mišku. Mokyklose vaikams kartą per savaitę vedamos pažintinės pamokos miške, kad daugiau judėtų, žinotų, kaip elgtis, apsirengti vykstant į gamtą. Mokytoja pasidžiaugia, jog iš Danijos parsivežė daug gerų pavyzdžių, kaip mokinius sudominti aplinka, miškais, gamta ir biologija.

„Būdama svečiose šalyse žavėjausi tuo, kas daroma pas juos, tačiau didžiavausi tuo, ką turime Lietuvoje – puikius miškininkus, puikų jaunųjų miško bičiulių sambūrį, – atsisveikindama sakė aktyvioji biologė Loreta Motiekaitienė, besiruošianti dalyvauti naujame tarptautiniame projekte.

Linkime jai energijos, jėgų ir sėkmės!

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"