Paieška Stresas: ir priešas, ir draugas...

Stresas: ir priešas, ir draugas...

 

Stresas – tai žmogaus fiziologinės ir psichinės įtampos būsena, kurią sukelia išoriniai ir vidiniai dirgikliai. Šie dirgikliai vadinami stresoriais.

 

Kaip organizmas reaguoja į stresą?


Tipinė organizmo reakcija į stresą: „ginkis arba bėk“.
Streso metu išsiskiria daug hormono – adrenalino, dėl kurio padažnėja širdies ritmas, padažnėja kvėpavimas, susitraukia smulkiosios kraujagyslės, pakyla arterinis spaudimas, išsiplečia raumenis maitinančios kraujagyslės ir kraujas teka į raumenis.
Taip organizmas mobilizuoja jėgas artėjančiam iššūkiui.

 

Kaip įveikti stresą?

 

Daugiau judėkite. Būtina kasdien vaikščioti mažiausiai 45 min., dar geriau bėgioti, užsiiminėti aerobika, rinktis aktyvesnį poilsį.

Neužtęsti bet kokio konflikto sprendimo. Juokitės, džiaukitės, mėgaukitės gyvenimu.

Pasistenkite, pagal galimybes, iki minimumo apriboti susitikimus, be kurių galite apsieiti.

Išmokite sakyti žmonėms "ne".

Nepersidirbkite, nepersimokykite.

Nepiktnaudžiaukite kava ir alkoholiu.

Stresinėje situacijoje pageidautina padaryti nors 15-20 min. pertrauką, šiek tiek pasivaikščioti ar pakalbėti su draugais.

Kad įveiktumėte stresą, sutelkite savo dėmesį ir įsivaizduokite esant ten, kur norėtumėte būti. Po keleto minučių jūs atsipalaiduosite.

Gavus nemalonią žinią, naudinga įsivaizduoti baisesnį "scenarijų". Ramintis tuo, kad galų gale nemiršti iš bado ar nuo neišgydomos ligos - anaiptol nėra kvaila. Eilinė problema neatrodys tokia tragiška.

Jeigu stresas tampa nuolatiniu jūsų palydovu, pradėkite rašyti stresų dienoraštį. Kiekvieną vakarą surašykite stresą sukėlusius įvykius. Savaitės pabaigoje reikia nustatyti pagrindinį "įtampos židinį". Nusprendę ką nors daryti, tvirtai laikykitės pasirinkto kurso.

Dažniau uostykite gėles. Jos jus nuramins, atstatys kraujotaką, padės sukoncentruoti dėmesį, sulėtins smegenų aktyvumą, padės atsipalaiduoti.

Stresas turi savo spalvą. Raudona, geltona ir oranžinė spalvos - veikia kaip stiprūs dirgikliai; žalia, mėlyna spalvos - ramina.

Gera klasikinė muzika nuvys jus slegiančius debesis.

Susipykote? Suvalgykite bananą. Jame yra seratonino, kuris dar vadinamas laimės hormonu, ir vitamino B. Jie nuramins jus ir neleis prišnekėti nemalonių dalykų, dėl kurių vėliau gailėtumėtės.

 

Atsikratykime streso akimirksniu

 

Turbūt jau ne kartą skaitėte patarimą, kad užklupus stresui labai sveika giliai pakvėpuoti (keletą kartų giliai įkvėpti ir iškvėpti, visą dėmesį sutelkiant į kvėpavimą). Atsikratyti streso galima ir kitu būdu - vedžiokite akis  iš vienos pusės į kitą. Paaiškėjo, kad toks ritmiškas akių judėjimas ištrina iš smegenų nemalonių įvykių „įrašus“ tiksliau, neigiami išgyvenimai tampa ne tokie ryškūs ir skausmingi. Manoma, kad akies judėjimas iš vienos pusės į kitą padeda subalansuoti smegenų pusrutulių veiklą ir nusiraminti.

 

Parengė Reda GATAVECKAITĖ

Kauno apskrities visuomenės sveikatos ugdymo centro sveikatos edukologė

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"