Paieška (Ne)visai akademinės pamokos miške
(Ne)visai akademinės pamokos miške

Kazys PATIEJŪNAS

 

Jaunųjų miško bičiulių sambūrio rėmimo taryba kviečia moksleivius, darželinukus į pamokas miške “Grybai miškui – ne stalui” ir “Nuodingieji ir vaistingieji augalai miške”.

Kad pamokos būtų turiningos, įsimintinos, jų dalyviams reikėtų pavartyti literatūrą, panaršyti internete, pakalbinti senolius, pasirūpinti lupomis, kompasais, kitu inventoriumi, medžiagomis, apmąstyti viktorinų, žaidimų scenarijus, atlikti kitus pasiruošimo darbus.

Organizuojant pamokas, paramą suteiks miškininkai. Nerekomenduotina abi temas sudėti į vieną pamoką, nes nebus galimybės bent daugmaž panagrinėti kiekvieną iš jų. Pamokų metu jų dalyviai ne tik praturtins savo teorines ir praktines žinias, bet turės galimybę surinkti turiningas kolekcijas grybų fungariumui, augalų herbarui, jais papildant mokyklų gamtos kampelius, pasitreniruoti kaip orientuotis, nepaklysti miške, parodyti literatūrinius ar muzikinius gebėjimus. Kadangi spalio-lapkričio mėnesiais nebus galimybės pilnai išlukštenti siūlomas temas, tęstinumo pagrindu bus įdomu jas panagrinėti kitų metų pavasarį, vasarą.

Jaunųjų miško bičiulių ar kitų profilių būreliai, klasės, moksleivių ar darželinukų grupės, turiningiausiai organizavę vieną ar kitą pamoką, bus apdovanoti JMBS RT diplomais, o kitiems pamokas organizavusiems kolektyvams, jų vadovams bus įteikti dalyvių liudijimai.

JMBS RT iki 2007 m. gruodžio 1 d.  lauks informacijos apie įvykusias pamokas adresu: A.Juozapavičiaus 9, LT-09311 Vilnius. Telefonai kontaktams: (85) 272 3357; 8613 57477 (Kazys Patiejūnas). Būtina nurodyti mokyklos, darželio adresą, pamokos vadovų pareigas, vardus, pavardes, klases, dalyvių skaičių. Informacijose nereikia perrašyti pamokų scenarijų, planų, grybų ar augalų vadovėlinių aprašymų. Domintų glausti, konkretūs pačių dalyvių nauji pastebėjimai, atradimai, įspūdžiai, gauta praktinė nauda, moksleivių kūryba pamokų temomis, paįvairinanti keletu nuotraukų, piešinių. Iš darželinukų grupių tikimės sulaukti jų pamokose išsakytų samprotavimų, užduotų kodėlčiukinių klausimėlių, piešinėlių.

 

Pamoka “Grybai miškui – ne stalui“

 

Apie grybus, kaip ir krepšinį, šalyje tariasi žiną ko ne visi. Bet ar taip yra? Juk vien tik Lietuvoje aprašyta per 7000 grybų rūšių. Nuo kepurėtų baravykų, raudonikių, musmirių iki mikroskopinių; nuo žmonėms, žvėrims nuodingų iki žalingų ne tik žmogui, bet ir medžiams, pastatams, tiltams, net knygoms; nuo randamų miške, pievoje, ant medžių, dirvožemyje iki augančių vandenyje, ant žmogaus odos, lietaus lašuose, benzine, net žiemą...

Pamokos metu ir bus proga moksleiviams “apeinant” sutiktus gerai pažįstamus, į krepšius dedamus valgomus grybus, pasmalsauti, rasti atsakymus į daugelį anksčiau net nekilusių klausimų. Kodėl grybai balansuoja tarp gyvūnų ir augalų grupių? Kodėl miškas be grybų skurstų arba visai žūtų? Kuo ir kaip, kokie grybai tarnauja žmogui? Kurie grybai puola žalingus “gentainius”? Pamokos metu atrasite grybų sąsajas su tik tam tikromis medžių rūšimis, kaip parazitines kirmėles, kenksmingus vabzdžius. Būnant miške gal pasiseks pamatyti grybų anomalijas ar grybus albinosus. O jei pabūsite miške ir naktį, gal pamatysite ir švytinčius grybus. Besigilinant į nežinomą ar mažai žinomą grybų pasaulį, gera proga prisiminti jų rinkimo taisykles, atprasti spardyti, naikinti nuodingus, nevalgomus, bet miško pasauliui reikalingus. Pamoką paįvairins liaudies išmintis, tautosaka, sava kūryba. O ar neįdomu būtų savoje sodyboje, prie mokyklos, darželio patiems pasisėti grybų plantaciją?

 

Pamoka “Nuodingieji ir vaistingieji augalai miške“

 

Lietuvoje auga apie 800 rūšių vaistinių ir apie 100 rūšių nuodingų augalų. Moksleiviai turėtų pažinti kuo daugiau bent jau artimiausioje aplinkoje, miške augančių augalų, sužinoti jų gyvenimo “būdą”, pagrindines savybes (maistinis, daržinis, aromatinis, nuodingas, vaistinis ir pan.).

Tai dalinai padės dalyvavimas šioje pamokoje. Be tokių augalų išorinio pažinimo, smalsu bus sužinoti kodėl kai kurie iš jų yra nuodingi, kiti kaupia veikliąsias medžiagas, kokiose augalo dalyse.

Miškas, pieva – tai plataus asortimento vaistinė. Čia galima rasti įvairių negalavimų gydymui tinkamų augalų – temperatūros “numušimui”, reumato “išvijimui”, skausmo malšinimui, kraujavimui ar viduriavimui stabdyti, žaizdų gydymui, apetito žadinimui ir pan. Čia galima prisirinkti augalų, jo dalių daržams, dantų valymui, kvepalams, indų plovimui, muilo pakaitalui ir pan. Tik neužmirština taisyklė, kad negalima kramtyti, valgyti nė vieno augalo lapų, šaknų, uogų, šakelių, jei jo gerai nepažįstame.

Pamokos metu galima bus palenktyniauti viktorinose išsiaiškinant geriausius žinovus: kokie miško augalai naudojami medicinoje, kulinarijoje, parfumerijoje, buityje ir kt. Čia labai tiks ir tėvų, senelių išmintimi pripildyta žinių skrynelė; patirtimi, tautosaka patiems pabūti žiniuonės profesorės Eugenijos Šimkūnaitės palikuonimis. O ar neįdomu bus į pamoką ateiti be savų sumuštinių, tradicinių dešrelių, gaivinančių gėrimų, pabūti robinzonais, penktadieniais ir pabandyti miške paieškoti maisto, vaistų, gėrimo, išmokti, jei tektų nakvoti miške, pasidaryti guolį. Nors rudenį miške bus ne toks platus gėrybių asortimentas, bet tai sudarys poreikį šią temą pratęsti ir kitais metų laikais. Pamokoje sukauptos žinios galės gulti į būrelio, klasės pradėtą kurti teminę knygą, kurią galės panaudoti mokyklos bendruomenė.

Kopijuoti draudžiama © 2012 VšĮ "Ekologinio švietimo centras"